Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Vidtgående overvågning kan blive normalt

Frygten for covid-19 får stater til at intensivere deres overvågning af befolkningen. Særligt indgribende tiltag kan lade sig gøre i en krisetid, men når krisen er slut, skal de væk.

Marya Akhtarspecialkonsulent, Institut for Menneskerettigheder
Rikke Frank Jørgensenseniorforsker, Institut for Menneskerettigheder

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Overvågning er allerede en del af hverdagen for mange borgere i verden. Det gælder også i Danmark. For eksempel giver oplysninger indsamlet gennem apps, sociale medier, teleoplysninger og overvågningskameraer tilsammen massive mængder detaljerede oplysninger om hver enkelt borger.

Men i den seneste tid ser vi tegn på endnu en forøgelse i den intensive…