Hvorfor skal indsamlinger kontrolleres så nidkært, når der eksisterer en ladeport for fup i millionklassen
Det har i årevis været en offentlig hemmelighed, at det er pærelet og billigt at oprette selskaber og sætte gang i handler, så man ser ud til at have krav på refusion af moms
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Jeg har med interesse bemærket de nylige artikler om svindel med moms for hundreder af millioner af kroner og også formodningen om, at nogle af de svindlede midler kan være gået til finansiering af organisationer med terror på samvittigheden.
Det har i årevis været en offentlig hemmelighed, at det er pærelet og billigt at oprette selskaber og derefter sætte gang i handler, så man ser ud til at have krav på refusion af moms – altså få fingrene i statskassen. Det er der i høj grad blevet set gennem fingre med, da det overordnede hensyn har været, at det skal være let at være erhvervsdrivende.
Banken kræver dokumentation for identiteten på samtlige bestyrelsesmedlemmer og vil i øvrigt slet ikke stå for en indsamlingskonto uden indsamlingstilladelse.
For yderligere at tilgodese dette politiske formål er virksomheder med en årlig omsætning under 8 mio. kr. fritaget fra revision af deres regnskaber. Jeg håber, at den afslørede sag, både om svindelen generelt, men selvsagt også med hensyn til evt. penge til terrorisme, vil blive en anledning til fremover at føre en ordentlig kontrol.
Selv er jeg aktiv i en forening, der samler penge ind til børnehaver i Libanon, i runde tal handler det om 100.000 kr. årligt. I et sådant tilfælde, og det gælder i øvrigt uanset formål, skal der som betingelse for overhovedet at samle ind opnås en indsamlingstilladelse, og hvis der årligt indsamles over 50.000 kr., skal regnskabet revideres af en godkendt revisor.
Og banken kræver dokumentation for identiteten på samtlige bestyrelsesmedlemmer og vil i øvrigt slet ikke stå for en indsamlingskonto uden indsamlingstilladelse. En af grundene til de stramme krav er at sikre, at der ikke sker finansiering af terror.
Hvorfor indsamlinger skal kontrolleres så relativt nidkært, mens der samtidigt eksisterer en ladeport for fup i millionklassen, hvis man opretter en virksomhed, synes jeg kræver en forklaring – og især en gevaldig opstramning mht. virksomhederne.
Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.