Reformationens positive betydning
500-året for Reformationen har været bemærkelsesværdigt.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
500-året for Reformationen har været bemærkelsesværdigt. Den tyske lutherske teolog Theodor Dieter modtog den katolske Joseph Ratzinger-pris specifikt for sin indsats i forbindelse med den luthersk-katolske fælleserklæring om retfærdiggørelseslæren. På det katolske fakultet i Leuven, hvor man engang brændte Luthers bøger, sang man i år Luthers ”Vor Gud han er så fast en borg”.
I Danmark har vi set en imponerede folkeoplysningsindsats støttet af Mærsk-fonden. Talrige forskere har bl.a. sammen med Folkeuniversitet formidlet et bredt og varieret billede af Reformationen og dens betydning for Danmark. På den baggrund må man undre sig, når den danske katolik Jørn Arpe Munksgaard i en kronik 31/10 kommer med hårde beskyldninger om manipulerende historieforfalskning i den danske Reformationsfejring.
Hans dokumentation er nogle få løsrevne citater. De eneste argumenter mod reformationens positive betydning er de kendte henvisninger til bondeoprøret og enevælden, som om det var blevet holdt skjult for nogen. Kritikken har ingen forbindelse til de seneste års forskning på området, der præsenterer meget nuancerede syn på Reformationens betydning præget af den flertydighed, som kendetegner mange historiske processer.
Hvad forskningen i øvrigt går ud på, kan jeg ikke nævne her. Historikeren Munksgaard kan selv læse det. Jeg vil blot gøre ham opmærksom på, at ved de officielle arrangementer, som jeg har været med til, er der uden undtagelse blevet præsenteret et særdeles flertydigt billede af både Luthers og Reformationens betydning. At Munksgaard ikke kan se dette, skyldes enten, at han er uvidende om, hvad der er foregået, eller at han er så overbevist om at have ret, at han ikke forstyrres af virkeligheden. Så til anklagen om massiv historieforfalskning kan jeg kun sige: Rend og hop.