Fortsæt til indhold
Debat

Slovakiet klar til NATO

Af EDUARD KUKAN, Slovakiets udenrigsminister

DET ER en stor glæde for mig at kunne præsentere Slovakiet for de danske borgere for anden gang inden for et kort tidsrum. (henvisning til ministerens kronik i JP 11/2, red.). Det er ikke tilfældigt, og jeg er overbevist om, at relationerne mellem vores lande også på denne måde vil udvikle sig yderligere.

I den nuværende integrationsfase, som Europa befinder sig i, får vi stadig flere muligheder til det. En af mulighederne bliver det kommende NATO-topmøde i Washington. Eftersom Danmark er medlem af alliancen, håber jeg, at vores holdninger i Slovakiet, som på ny er blandt de aktuelle medlemskabsansøgere, kan have interesse for jer.

Slovakiets situation har ændret sig væsentligt efter optagelsen af de tre nye medlemmer i alliancen. Slovakiet er medlem af sammenslutningen Visegrad-fire (V-4), som ud over Slovakiet omfatter Polen, Ungarn og Tjekkiet. Slovakiet er endda sammenslutningens hjerte, fordi det er det eneste land, som har fælles grænse med de andre medlemmer.

Slovakisk handling

Det giver os rollen som det element, der binder landene og befolkningerne i den centraleuropæiske region sammen. Men Slovakiet er endnu ikke blevet optaget i NATO, hvilket skyldes, at den forrige regering spillede fallit med at opfylde de demokratiske kriterier.

Den nye regering er bevidst om disse mangler og stræber efter at udbedre dem hurtigst muligt. Det er dog en kendsgerning, at Slovakiet, bortset fra en kort grænsestrækning, er omgivet af lande, som er medlemmer af alliancen uden selv at være det. Derfor har den slovakiske regering besluttet sig for at handle.

Stort ansvar

Vi argumenterer ikke længere med, at medlemskabet vil stabilisere de indenrigspolitiske forhold i landet. I dag siger vi, at demokratiet i Slovakiet er så konsolideret, at vi er i stand til fuldt ud at bidrage til udbredelsen af de værdier, som alliancen repræsenterer.

Det er vores holdning, at NATO's første udvidelsesrunde først bliver komplet med optagelsen af Slovakiet. Bevidst om sin position er Slovakiet ikke alene i gang med at opfylde sine opgaver som ansøgerland, men er også begyndt at optræde som et egentligt medlem af alliancen. Takket være bl.a. Slovakiet fremstår Centraleuropa som en af de mest stabile regioner i Europa.

Selv om Slovakiet er et lille land uden magtambitioner, har vi en stor ambition om at blive et symbol på en vellykket omstilling fra et tidligere kommunistisk land til et europæisk land. Fordi det ikke er et tomt begreb at være europæisk.

Det indebærer et stort ansvar for udviklingen på vores kontinent, som har oplevet så mange krige, men som i dag fremstår som et eksempel på samarbejde uanset indbyggernes etniske eller religiøse tilhørsforhold. Det er vores fælles ønske, og Slovakiet vil gerne yde sit bidrag til denne proces.

Vi ønsker ikke en gentagelse af de tragedier, som nu udspiller sig i Kosovo. De demokratiske lande må tage ansvaret for vores kontinents udvikling i sine hænder. I, vesteuropæiske borgere, kan - ligesom de slovakiske borgere - ikke forestille jer, at nogle kan tvinge uskyldige mennesker til at forlade hjem og familie og, hvis de ikke makker ret, blot gør nådesløst og bestialsk op med dem.

Derfor glæder det mig, at alliancen har vist sin evne til at reagere på disse aktuelle forhold og samtidig er i stand til at forudse fremtidige udfordringer.

Den jugoslaviske lære

Tragedien i Eksjugoslavien er det mest markante eksempel på, at Europa har behov for en organisation med kapacitet og handlekraft til at afværge situationer, som truer den internationale sikkerhed. Herunder ikke mindst evnen til at stoppe humanitære katastrofer, som finder sted for vores øjne.

Slutresultatet af det kommende NATO-topmøde burde efter min mening have dette for øje.

Den slovakiske republik benytter sig af alle de muligheder, der kan bidrage til at løse situationer, som truer den internationale sikkerhed. Vi deltager aktivt i FN's fredsmissioner over hele verden, men lægger samtidig vægt på styrkelsen af den regionale sikkerhed. Vi ved, at optagelsen af de tre nye medlemmer i NATO har også styrket vores sikkerhed. Den slovakiske regering har underskrevet Memorandum of Understanding med USA's regering vedrørende USA's luftstyrkers adgang til at benytte en slovakisk flybase. Og vi udvider vores deltagelse i en fælles militærenhed med Østrig i FN's mission på Golanhøjderne (UNDOF).

I udførelsen af vores udenrigs-og sikkerhedspolitiske mål stiler vi efter at inddrage ikkeregerings organisationer (NGO'er), fordi vi hurtigt og kompetent ønsker at informere det slovakiske samfund om vores udenrigspolitiske aktiviteter. Det hænger sammen med udviklingen af borgersamfundet i Slovakiet, som har vakt anerkendelse i Europa, men først og fremmest hos vores naboer i V4-landene. De ved nemlig bedst selv, hvor svært det er at vække ansvarsfølelse for samfundets udvikling hos borgerne.

I denne henseende kan borgerne i Slovakiet være forbillede for andre reformlande.

Ny generations virke

Afslutningsvis vil jeg gerne udtrykke mit håb om, at den dynamiske udvikling i det slovakiske samfund afspejler sig positivt i de dansk-slovakiske relationer. Det glæder mig, at samarbejdet mellem vores lande udvikler sig succesfuldt - især på kultur-og uddannelsesområdet. Det er et solidt fundament for intensiveringen af vores gensidige forhold. Slovakiet hilser alle initiativer, som kan hjælpe med hertil, velkomne.

Jeg er overbevist om, at den unge generation i det nye Slovakiet, som ved det sidste parlamentsvalg afgjorde vores europæiske retning, kan tilbyde Danmark et perspektivrigt samarbejde.