Ryg og rejs
REJSE KAN VI stadigvæk. Men ryge? Jo, det kan vi da - hvis ellers pengene strækker. Heldigvis falder cigaretprisen til oktober.
Det siger de i alt fald. Det er vist endda EU, der er årsagen. Så meget mere forunderligt, at EU-Parlamentet og EU-Rådet har lagt ud med en drastisk advarsel mod rygning. De ødelægger de ind imellem smukke emballager med advarselsplakater, hvis indhold vi kender i forvejen, omgivet af sorte rammer som i begravelsesannoncer. Tag f.eks. Pall Mall-pakkerne. Den smukke og noget specielle forside har mistet en væsentlig halvdel. Der stod som motto: »Wherever particular people congregate.« (Overalt, hvor kræsne mennesker mødes). Hvordan skal de kræsne så mødes? Ved en luksusmiddag? Så er det altså trods alt billigere med cigaretterne.
Og så advarselsteksterne. Nogle af dem er rørende: »Rygning ælder huden.« Hos mange af os er huden allerede blevet ældet, så erfaring og visdom har indristet sig i furerne. Eller en anden: »Rygning kan beskadige sæden og nedsætter frugtbarheden«, altså kan beskadige sæden og vil rent faktisk nedsætte frugtbarheden. Ak ja, men hos nogen er det en fordel, og hos andre er det for sent.
Det mest spændende ved "reklamerne" er imidlertid, at de skifter. Så nu føler jeg mig næsten tvunget til at ryge min karton i en fart, så jeg hurtigt kan se, hvad næste karton byder på.