*

Europa

Tysklands største avis fanget i løgn om flygtninges sexoverfald

Avisen hævdede, at en »sexbande« hærgede Frankfurt nytårsaften.

Bild påstod, at der i Frankfurt havde fundet overgreb sted, som mindede om de, der fandt sted i Köln, der her er afbilledet 31/12 2015 - aftenen overgrebene fandt sted. Foto: Markus Boehm/AP

Bild, der er Tysklands største avis, kunne i sidste uge berette, at en »sexbande«, bestående af asylansøgere med arabisk herkomst nytårsaften forgreb sig på kvinder, mens de bevægede sig gennem Frankfurt.

Historien faldt i tråd med de overgreb, der fandt sted i Köln forrige nytårsaften, og det vakte stor debat i Tyskland. Politikere reagerede på sagen. Kommentarspor på Facebook var rødglødende af harme. Bild fik solgt aviser. 

Men nu viser en politiefterforskning, at der ikke var hold i de beskyldninger, som Bild rettede i deres artikel om »sexbanden« i Frankfurt. Det skriver The Washington Post.  

»Afhøringer af vidner har skabt betydelig tvivl om skildringen af begivenhederne,« lød det fra politiet, der kunne tilføje, at en person, der skulle have været påvirket af Bilds beskrevne handlinger, slet ikke var i Frankfurt, da de angivelige overgreb fandt sted.

Det fik i går avisens digitale chefredaktør til at undskylde, ligesom mediet har slettet historien fra deres hjemmeside.

 

Det har senere vist sig, at en de mest centrale kilder i Bilds historie har offentliggjort flere Facebook-opslag, hvor der er blevet ytret støtte til partier på den yderste højrefløj. Kilden, der driver en restaurant, kunne fortælle, at 50 arabiske mænd havde forårsaget kaos i hans restaurant, hvor de stjal frakker og overfaldt kvinder. Det blev betvivlet af politiet, der ikke havde hørt om nogen kaos-skabende »sexbande«, ligesom en medarbejder ved en bar, tæt på kildens restaurant, berettede om en helt fredelig aften til Frankfurter Allgemeine Zeitung.

En 27-årig kvinde, der var et andet centralt vidnesbyrd i Bilds historie, fortalte om, hvordan de angivelige overfald fandt sted.

»Deres hænder var alle steder,« stod hun citeret for i artiklen.

Frankfurter Rundschau mente dog at vide - ifølge et nu slettet opslag på de sociale - at kvinden slet ikke befandt sig i Frankfurt nytårsaften.

Det er ikke første gang, at falske og fabrikerede historier har suset rundt på digitale medier i Tyskland.  Under overskriften »Afsløret: En hob på 1.000 mænd angreb politiet og satte ild til Tysklands ældste kirke nytårsaften« kunne Breitbart News berette om uroligheder i byen Dortmund. Det passede heller ikke. 

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu

Kronik: Så opdrag for h… jeres børn

Joachim Nielsen, partner hos Idefilm og Think Big
De bliver små uforskammede og ulidelige sataner uden nogen form for rimelig ydmyghed.
Annonce
Annonce
TV
Annonce
International
TV anbefaler
Analyse
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her