Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Erhvervslivet skal ind i folkeskolen

Mette Christensen, folkeskolelærer, Sevel

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Jeg er lærer i folkeskolen, og da solen skinnede i august, og mange var på vej hjem fra ferie under varmere himmelstrøg, satte jeg mig ned med årsplanlægningen, der er grundlæggende for mine elevers skoleår. Så omkring mig flød det med papirer, mål og bøger; alt det, jeg gerne ville have med i min undervisning, så vi kan få mest muligt ud af den tid, vi bruger i klasselokalet.

Men også nye ting skulle tænkes ind i år: I folkeskolereformen skal vi arbejde med ”åben skole”, der betyder, at skolerne skal ud i samfundet, og samfundet ind i skolerne. Hvilken mulighed.

Erhvervslivet skal fremover i samarbejde med skolen lave forløb, så vi sammen kan skabe en forbindelse mellem skole, evner og fremtidigt arbejdsliv. Så mens jeg sad der begravet i planer og idéer, var det oplagt at gribe røret og række ud til en masse virksomheder for at komme på besøg.

Hev direktøren i armen

Det her bliver rigtig godt, tænkte jeg. Jeg lukkede øjnene et øjeblik og så for mig en klasse, der nysgerrigt undersøgte, drømte, diskuterede og forestillede sig, hvordan de kunne være en del af den virksomhed. Jeg smilede ved tanken om elever, der stod på hinandens tæer for at få lov, hev direktøren i armen for at stille spørgsmål, pillede ved borde, blyanter, maskiner og stak næsen i de ansattes arbejde.

Jeg glædes ved elever, der pludselig havde noget at kæmpe for, noget, de troede på, at de kunne opnå – der forstod, hvad det krævede, og så, at der er et mål efter folkeskolen.