København forsvarer metro og letbane

Produktivitetskommissionen tager helt fejl af den kollektive trafik, siger borgmestre, politikere og metrochef.

Artiklens øverste billede
"Jeg tror ikke, at vores 55 millioner årlige passagerer ser metroen som en håbløs investering," siger metroselskabets administrerende direktør, Henrik Plougmann Olsen.

Produktivitetskommissionen tager helt fejl af den kollektive trafik og ikke mindst den københavnske letbane og metro.

Sådan siger flere borgmestre, chefen for Metroselskabet og en politiker fra Vestegnen i kommentarer til Produktivitetskommissionen nye rapport om infrastruktur, som blev offentliggjort i dag.

Her konkluderer kommissionen efter grundige analyser, at langt størstedelen af de planlagte letbaneprojekter samt Metrocityringen ganske enkelt ikke kan betale sig set med samfundsøkonomiske briller.

Jeppe Bruus, socialdemokratisk folketingsmedlem, valgt i Gladsaxe-kredsen.

Men her glemmer kommissionen altså, at ikke alle effekter på by- og erhvervsudvikling fra en letbane er medregnet, siger det socialdemokratiske folketingsmedlem Jeppe Bruus, der er valgt i Gladsaxe-kredsen.

Han inviterer medlemmerne af Produktivitetskommissionen "ud i virkeligheden" - eksempelvis til Gladsaxe Kommune, der er en af de 11 vestkøbenhavnske kommer bag byggeriet af en letbane i det vestlige København.

Den første etape forventes at gå fra Lundtofteparken i nord til Ishøj Station i syd og forventes at åbne i 2020. Men det burde den ikke, lyder det fra kommissionen, som i nye analyser fastslår, at letbaneprojekter og den nye Metrocityringen inklusive Nordhavns-linjen er eksempler på infrastrukturprojekter, som der ikke er noget samfundsøkonomisk afkast i.

S-politiker: Kommission begår to fejl

De løser hverken trængselsproblemer eller flytter personer og varer hurtigere, fastslås det i rapporten. Men det er en helt afsporet konklusion, mener Jeppe Bruus.

"Jeg kunne ikke være mere uenig, når de mener, at letbanen langs Ring 3 har været en dårlig prioritering. Som økonomer henviser de til den samfundsøkonomiske gevinst og mener, at man i stedet skulle have etableret hurtigbusser på samme rute," skriver Jeppe Bruus på Facebook.

Han mener, at kommissionen begår to fejl i sine konklusioner om letbanen:

At der er by- og erhvervsudvikling i letbanen, som kommissionen ikke medtager i analysen, fordi der ifølge kommissionen selv ikke findes nogen metode, der kan beregne effekten præcist.

Og at kommissionen i sin anbefaling af hurtigbusser i stedet for letbane overser, at der allerede kører hurtigbusser på den strækning, hvor letbanen skal gå.

Borgmester: Gevinster ikke medregnet

Heller ikke Karin Søjberg Holst (S), borgmester i Gladsaxe og formand for Ringby-Letbanesamarbejdet, er imponeret over analysen.

Han henviser til, at der i udredningen af den kommende letbane i Vestkøbehavn blev taget forbehold for, at ikke alle effekter af banen kunne beregnes.

"Alle har vidst fra starten, at ud fra den meget snævre metode, som man udregner samfundsøkonomien på i den type projekter, så er der ikke mange af de store trafikprojekter, der kan betale sig. Men beregningerne tager ikke højde for alle de mange gevinster, som en letbane bringer med sig, nemlig øget vækst, flere arbejdspladser og nye borgere," siger Karin Søjberg Holst.

"Hvis vi skal have flere til at køre i kollektiv trafik, så skal vi vælge en letbane. For folk vil hellere køre i tog end i bus. Derfor vil byudviklingen ske langs spor og stationer," siger Gladsaxe-borgmesteren.

Metro-chef: Alle kan se gevinsten

Også Metroselskabets administrerende direktør, Henrik Plougmann Olsen, mener, at Produktivitetskommissionen glemmer noget i konklusionen.

"Rapporten ser kun på produktivitet. Normalt ville man jo se på hele afkastet af investeringen og dermed også medtage det, der har størst værdi – nemlig byudvikling og vækst, tiltrækning af erhvervsliv og ejendomspriser. Alle disse aspekter har kæmpestor værdi både for den enkelte borger og for samfundet som helhed," siger metro-chefen.

Han mener, at en hver der bevæger sig rundt i København kan se, hvilken gevinst Metroen og "anden højklasset transport" har været for hovedstadsområdet.

"Vi ved, at det har afgørende betydning både for virksomheder og borgere, hvor langt der er til nærmeste metrostation. Eksempelvis ved Amager Strand og Flintholm har metroen haft en stor og vigtig betydning for både væksten og byudviklingen," siger Henrik Plougmann Olsen og tilføjer:

"Jeg tror ikke, at vores 55 millioner årlige passagerer ser metroen som en håbløs investering."

Kabell: Metro og letbanen er vejen

Også den nytiltrådte teknik- og miljøborgmester i København, Morten Kabell (Enh.), tager afstand fra kritikken af letbane og Metroen.

"Hovedstadsområdet er hårdt ramt af trængsel. Vi investerer allerede massivt i bedre forhold for cyklisterne og bedre busforbindelser, som kommissionen efterlyser. Men hvis vi skal gøre den kollektive trafik tilstrækkelig attraktiv for pendlerne i en by som København, så er Metro og letbaner vejen frem, hvilket trængselskommissionens anbefalinger også pegede på," siger Morten Kabell, som bakker op om kommissionens overordnede konklusion: At investere i infrastruktur, hvor trængslen er størst.

Produktivitetskommissionens medlemmer kan nu se frem til en invitation fra Jeppe Bruus, der gerne vil vise, at planerne om letbanen allerede har fået en positiv effekt på by- og erhvervsudvikling.

Al udvikling går på skinner

"Hele udviklingen af Region Hovedstaden er planlagt omkring stationer og skinnebåren kollektiv transport. Denne udvikling skal understøttes," skriver Jeppe Bruus, der kom i Folketinget som stedfortræder for Sophie Hæstorp Andersen, der nu er formand for Region Hovedstaden.

Han inviterer derfor kommissionens medlemmer "på rundtur i Gladsaxe."

"Her er masser af projekter og erhvervsudvikling, der blandt andet er bundet op på en meget positiv modtagelse af etableringen af letbanen – som har stået meget højt på ønskelisten fra både borgere og ikke mindst erhvervslivet, der ser stort potentiale," skriver S-politikeren.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.