Hvorfor sover vi? Forskere ser til hajer efter svar

Hajers søvn er lidt af et mysterium, og viden om den kan måske gøre os klogere på søvnens evolution.

Hajer er en meget gammel og ’primitiv’ gruppe dyr. Derfor undersøger forskere deres søvnvaner, for at blive klogere på, hvordan søvn har udviklet sig i tidens løb. Foto: Py1jtp/Wikimedia, CC BY-SA 3.0/

Et hold forskere fra Australien har i et nyt studie undersøgt et hidtil underbelyst emne, nemlig om hajer sover. Det skriver Videnskab.dk.

Og selv om det ifølge studiet umiskendeligt ser sådan ud, er spørgsmålet måske mere kompliceret end som så:

»Søvn er en kompliceret størrelse, og det kan være svært at definere, hvornår noget sover,« siger Henrik Carl, der er biolog og fiskeekspert på Statens Naturhistoriske Museum, og som har læst studiet for Videnskab.dk.

Han mener ikke desto mindre, at forskningen er interessant:

»I virkeligheden handler det om søvnens evolution, og i sidste ende kan studiet også hjælpe os med at blive klogere på menneskets søvn,« siger Henrik Carl.

Læs også: Hajer surfer på havstrømme for at hvile sig

Mindre stofskifte indikerer søvn

Med studiet ville forskerne undersøge en tidligere hypotese omkring søvnens funktion, nemlig at den spiller en vigtig rolle for at spare på energi.

I studiet blev syv ”ballonhajer” (Cephaloscyllium isabellum), en cirka 1 meter lang haj med ophav i New Zealand, placeret i en tank med et nøje kontrolleret miljø.

I en periode over 24 timer blev data indsamlet omkring deres iltforbrug, muskulatur, kropssprog, og hvorvidt de havde lukkede eller åbne øjne.

Forskerne bag studiet noterede hajens kropspositur, hvor en 'flad' positur og lukkede øjne, som vist her på højre side, blev associeret med søvn. Foto: Michael L. Kelly et al./

Når hajerne gik ind i deres ”søvnfase”, som forskerne kaldte det, når hajerne lå inaktive i en bestemt positur i mere end fem minutter ad gangen, kunne forskerne se, at ikke nok med, at hajerne reagerede mindre på ydre indtryk, men dertil havde de også et lavere stofskifte.

Dermed bakker forsøget op om hypotesen om, at søvnen har en energisparende funktion, skriver forskerne i studiet, ifølge Videnskab.dk.

Læs også: Fascinerende billeder: Sjælden ”glasblæksprutte” og andre dyr fra havets dyb filmet af forskere

Hajer sover ofte med åbne øjne

Studiet viste desuden, at når hajerne sov om natten, hvilket i laboratoriet betød, når lyset var slukket, lå de med åbne øjne 38 pct. af tiden.

Det indikerer, ifølge forskerne, at lukkede øjne ikke nødvendigvis er direkte forbundet med søvn – men nærmere er en respons på omkringværende lys.

Henrik Carl påpeger dog, at forskernes resultat ikke giver tilstrækkelig viden til at sige, om hajer sover, som vi traditionelt forstår det:

»Studiet er et godt skridt til at forstå hajernes søvn, men søvn hænger også sammen med nogle processer i hjernen, som for eksempel REM-søvn, som forskerne ikke har undersøgt endnu. Først når man har gjort det, kan man konkludere noget mere konkret,« siger Henrik Carl.