Naboerne til store anlægsprojekter fortjener en afklaring

I denne uge blev Kattegatforbindelsen aflivet. Eller gjorde den?

Hvad skal de egentlig forvente sig af fremtiden syd for Aarhus? I Odder? På Samsø? Eller i erhvervslivet eller det øvrige Østjylland for den sags skyld? Tja, i hvert fald næppe vished om, hvad fremtiden bringer.

Det må være konklusionen, efter at transportminister Trine Bramsen onsdag meldte ud, at der ikke aktuelt er grund til at sætte yderligere gang i byggeriet af en Kattegatforbindelse.

»Forundersøgelsen af Kattegat giver ikke grundlag for at igangsætte projektet. Således vil der ikke blive iværksat konkrete anlægsaktiviteter,« lød det fra ministeren.

Men så fulgte »en meget krøllet formulering«, som Odder-borgmester Lone Jakobi (S) har kaldt den:

»Der er politisk opbakning til videre drøftelse af igangsættelse af yderligere undersøgelser af klima- og miljøkonsekvenser,« tilføjede Trine Bramsen.

Tolkningen af den udmelding har efterfølgende peget i mange retninger. Er det en sejr for modstanderne af broen? Er der håb for støtterne af projektet? Hvad har vi egentlig at gøre med her?

Sådan går det alt for ofte med den slags store projekter. Listen af linjeføringer, som har efterladt deres naboer i en form for årelangt vakuum, synes i hvert fald lang.

Jacob Haislund

Lone Jakobi har opsummeret resultatet meget fint. Borgmesteren, der både ser godt og skidt i projektet, hører ikke, at broen er skrinlagt. Måske kommer der en afklaring inden for en overskuelig fremtid, men »vi kan også risikere, at projektet ligger hen i det uvisse i mange år, og det vil være det værste for os her i Odder«, som hun har udtrykt det.

Der er debat om alt fra prisen i mia. kr. over projektets miljø- og klimabelastning til ruten tværs gennem Samsø. Mit bud er, at en Kattegatforbindelse alt i alt vil bidrage til at binde Danmark bedre sammen og ikke mindst styrke vores landsdel og Aarhus.

Debatten vil sikkert herske længe endnu. Men her og nu vil jeg først og fremmest forholde mig til projektets naboer. Uanset om man er for eller imod, er kattepinen nu trukket yderligere ud for alle dem, som er berørt af projektet. I den forstand er det svært at være uenig i Lone Jakobis analyse: Det værste for mange borgere vil i min optik være en lang fremtid i uvished.

Sådan går det alt for ofte med den slags store projekter. Listen af linjeføringer, som har efterladt deres naboer i en form for årelangt vakuum, synes i hvert fald lang.

Der er Marselistunnelen, som har været på tegnebrættet siden 1997. Der, hvor staten i fjor bidrog med 1 mia. kr. til anlægget af tunnelen under Marselis Boulevard, så lastbilerne forsvinder fra gadeplan, og Aarhus Kommune kan anlægge et nyt og grønnere byrum og binde byen bedre sammen. Gennem mange år har beboerne langs Marselis Boulevard vidst, at deres kvarter måske/måske ikke gennem en årrække bliver forvandlet til en gigantisk byggeplads. Nu er planen at igangsætte projektet i 2025, men om tunnelen skal bores eller graves er f.eks. stadig uvist.

I Favrskov har debatten om en linjeføring for Rute 26 til Viborg hersket i årevis. Og så er der Togfonden, som borgere i Solbjerg har følt sig stavnsbundet af siden 2013. Her spøger en togstrækning mellem Hasselager og Hovedgård. Den bliver måske/måske ikke til noget en dag – en afklaring, der med regeringens store infrastrukturplan i fjor blev udskudt til 2035.

Skal man så sælge sin bolig, hvis man bor godt – men i nærheden af spøgelsestoget? Kan man? Giver det mening at renovere sit hus eller bygge til?

Hvad så nu i området, hvor Kattegatforbindelsen måske/måske ikke kommer i land engang.

Syd for Aarhus må eksempelvis Thomas og Susan Elmkjær, som JP Aarhus interviewede i marts, væbne sig med tålmodighed. De bor nær Tranbjerg og Ravnholt Skov og lever med bevidstheden om, at fremtiden måske sender en stor færdselsåre ind i den skov, hvor deres børn leger, og som var en del af grunden til, at de købte den nedlagte landejendom til at begynde med.

Børnene når sikkert at blive voksne, inden broen kommer, hvis den altså kommer, men de og andre naboer til alskens anlægsprojekter fortjener en afklaring af, hvad fremtiden bringer. Ikke flere syltekrukker.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.