Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Stop med at finansiere woke-vanvid - Luk KØN-museet

Skal skattekroner finansiere aktivisme?

Thomas Kastrup ChristensenSpidskandidat til Aarhus Byråd for Dansk Folkeparti

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Skal aarhusianerne virkelig betale for, at kulturinstitutioner fører politisk kamp om wokeisme under dække af formidling? Det spørgsmål trænger sig på, når museer som KØN - Gender Museum Denmark i Aarhus år efter år modtager millioner af skattekroner, mens de i stigende grad fungerer som et aktivistisk projekt snarere end et museum.

KØN startede i sin tid som Kvindemuseet med fokus på kvinders historie og rolle i samfundet. Men i dag har museet skiftet retning. Det har omdefineret sit formål til at handle om identitetspolitik og kønsideologi. Og det er ikke bare min vurdering. Museet fremstiller det selv som et sted, der ønsker at ændre vores opfattelse af køn og være en del af en aktivistisk bevægelse som wokeismen er.

Det skal være helt legitimt at drive aktivisme i Danmark. Det er en del af vores demokrati. Men det er ikke skatteborgernes opgave at finansiere det. Alligevel bruger staten og Aarhus Kommune tilsammen flere millioner kroner om året på at holde KØN kørende. Det er penge, der tages fra borgerne og fra andre kulturinstitutioner som bidrager til udbredelse af danske kulturværdier og fra ordentlig pleje af vores kernevelfærd.

Der findes museer, som arbejder med kulturarv, forskning og folkeoplysning uden at føre kampagner for en bestemt ideologi. Jeg mener, det er dem, der skal prioriteres, når vi taler om kulturstøtte. De skal kunne stå på et solidt fundament af faglighed og historisk ansvarlighed samt udbredelse af dansk kultur - og ikke wokeisme. Det bliver svært, hvis pengene sluges af projekter, der mest af alt fungerer som meningsindustri for kultureliten.

Når kulturstøtten bliver et værktøj for politisk påvirkning, svigter vi både borgerne og kulturen. Det skaber mistillid. Folk mister respekten for institutionerne, fordi de ikke længere kan identificere det danske islæt i kulturinstitionerne. Der skal ikke være et museum i Aarhus, der mener, det er deres opgave at “rette” borgerne og deres holdninger.

Derfor er det en klar mærkesag for mig, at al offentlig støtte til aktivistiske museer skal afskaffes - herunder KØN. Jeg og Dansk Folkeparti ønsker at lukke KØN-museet.

Kulturstøtten skal tilbage til den kultur, der binder os sammen som folk, og ikke bruges til at splitte og omforme almindelige menneskers virkelighedsopfattelse.

Jeg ønsker, at Aarhus skal være kendt for stærke kulturinstitutioner, der skaber fællesskab, formidler vores historie og åbner verden for os. Ikke for projekter, der lader én bestemt ideologi definere, hvad vi skal mene for at være “moderne”.

Det handler om respekt for borgerne og deres penge. Og respekt for vores stolte danske kultur.