Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Hvordan undgår vi at blive boomer-politikere?

Valgkamp på sociale medier - Hvordan bruger vi dem rigtigt?

Martin ChristensenSkoleleder, formand for VSK Aarhus og byrådskandidat for Venstre i Aarhus

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Jeg er ny kandidat for Venstre og står foran min første valgkamp. Det er en spændende rejse, men også en udfordring. En ting står dog klart: Sociale medier er uundgåelige. Alle fagfolk og erfarne kampagnefolk peger på deres afgørende betydning. Men hvordan bruger vi dem rigtigt?

Der er en fare for, at politikere på sociale medier bliver opfattet som “boomer-agtige” i deres forsøg på at være unge med de unge. Vi ser det gang på gang – politikere, der kaster sig ud i TikTok-trends og fjollede dansetrin i håbet om at fremstå folkelige og nærværende. Men er det virkelig sådan, vi bedst når ud?

Vælgerne – unge såvel som ældre - vil ikke have gimmicks og tomme budskaber. De ønsker politisk indhold med substans og mening. Det stiller krav til os som politikere om at levere indhold og kommunikation, der både har gennemslagskraft og troværdighed.

Jeg vil forsøge at gøre det anderledes. I stedet for at jagte tåbelige trends og maniske memes har jeg valgt at bruge sociale medier til at skabe dialog og refleksion. Derfor har jeg startet podcasten Mit netværk - en podcast om fællesskaber. Her inviterer jeg mennesker fra mit netværk – politikere, foreningsfolk, forfattere og andre med noget på hjerte – til en samtale om fællesskaber. Vi taler om alt fra folkeskolen og foreningslivet til fællesskabet i bydelen Vejlby.

Jeg tror på, at vælgere gerne vil tættere på personen bag politikeren og høre om holdninger og erfaringer uden filter. Podcasten giver (forhåbentlig) plads til nuancer og refleksioner, som de korte videoklip sjældent gør. Det handler ikke om at fremstå perfekt eller trendende, men om at vise mennesket bag politikken.

Jeg vil ikke afvise, at de korte og skarpe klip også har deres berettigelse – især hvis de kan vække nysgerrighed og trække folk ind til de længere samtaler. Jeg vil heller ikke afvise, at der kan være flere som opfatter min egen brug af sociale medier som værende for meget eller cringe (som de unge siger).

Men jeg ønsker ikke at reducere valgkampen til en dans på TikTok. Jeg vil i stedet invitere til samtale og refleksion – også på sociale medier.

Sociale medier er vigtige i en moderne valgkamp, men vi må bruge dem med omtanke. Det handler ikke om at være ung med de unge, men om at være tro mod sig selv og sine værdier.

Martin Christensen.