Lad os selv bestemme farten og sænke støjen
I Aarhus Kommune lever rigtig mange mennesker i en konstant støj fra Aarhus Syd Motorvejen. Aarhus Kommune bør derfor komme i betragtning, når anden udmøntning af støjpuljen fra infrastruktur-aftalen skal udrulles, og indtil da bør farten og dermed støjen sænkes.
Kære transportminister Thomas Danielsen
Jeg skriver dette åbne brev, fordi du skal vide, at du står med muligheden for at hjælpe rigtig mange mennesker til et bedre og sundere liv. Og jeg skriver, fordi vi politikere ude i kommunerne har brug for at blive lyttet til og hjulpet.
I Aarhus Kommune har vi et af de steder, hvor flest mennesker bor tæt på motorvejen. Særligt ved Viby og Stavtrup. Flere af vores borgere lever med den umenneskelige støj fra Aarhus Syd Motorvejen. Støj, der over årene kun er blevet værre. Støjkortene og målingerne taler sit tydelige sprog, vi er langt over, hvad der er rimeligt, og hvad Sundhedsstyrelsen anbefaler.
Derfor forventer vi selvfølgelig også, at vi i Aarhus Kommune kommer i betragtning, når anden udmøntning af støjpuljen fra infrastruktur-aftalen skal udrulles.
Men indtil da har vi behov for, at farten sættes ned, det tager nemlig toppen af larmen, og det koster ikke det store, heller ikke i rejsetid. Vi har sammen med den tidligere rådmand og borgerne anmodet om dette, men det er ikke sket. Og her opstår frustrationen. Ikke bare for os, men for mange andre mennesker landet over. For hvorfor er det, at borgerne skal fanges i systemets kassetænkning, og at vi i kommunerne ikke kan få lov til at bestemme eller som minimum medbestemme hastighederne nær vores tætbeboede områder langs statens motorveje?
Det er frustrerende for borgerne, at der skal gå kassetænkning i den, og at vi lokale politikere ikke har mulighed for at hjælpe med en hastighedsnedsættelse og dermed være med til at forebygge, hvad der for længst er underbygget og bevist: nemlig at man lever med en øget fare for stress og depression, når man bor i skyggen af en larmende vej. Forskning viser også, at trafikstøj øger risikoen for demens, og det er en dybt alvorlig bekymring for mig og mange andre borgere både i Aarhus og alle steder, hvor støj fylder i hverdagen.
Støjen påvirker ikke kun vores fysiske velbefindende, men som sagt også vores mentale helbred. Det er derfor på tide, at kommunerne får mulighed for at regulere farten på bynære strækninger. I mange andre lande har kommunerne allerede denne mulighed, og det ville være en enkel løsning at sætte farten ned til f.eks. 90 km/t. Jeg og mange andre har i lang tid kæmpet for at få en løsning på problemet, men desværre har vores indsats været forgæves.
Vores tålmodighed er brugt op, og vi kan ikke længere byde borgerne denne situation. Værktøjet til at gøre noget er der, og det ville ikke koste andet end enkelt skiltning, og mon ikke vi i kommunerne godt kan finde pengene til det, hvis det endelig er. Men du har nøglen.
Lad os få sat farten ned, bruge midterregeringens handlekraft og lade kommunerne hjælpe med at skåne vores borgere mod støjen. Det fortjener de.