Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Lighed i sundhed

Med de nye muligheder på Aarhus Universitetshospital, kan vi gøre det endnu bedre for de psykiatriske patienter.

Flemming Knudsen, regionsrådsmedlem Region Midtjylland, Marselis Boulevard 28, Aarhus C

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Vi skal have lighed i sundhed - ikke mindst at psykiske sygdomme ligestilles med somatiske (fysiske) sygdomme på alle måder - også økonomisk. Psykiatrien skal fuldt og helt på finansloven. Bevillingerne til psykiatrien skal ske ”ad fordøren”.

Det er uværdigt, at de fleste bevillinger til psykiatrien sker via puljemidler. Nu er satspuljemidlerne nedlagt, så nu må der komme midler ”ad fordøren”.

Vi skal have styrket samarbejdet mellem psykiatrien og det øvrige hospitalsvæsen, så borgere med psykiske sygdomme får samme muligheder som andre for at få et langt liv.

Jeg ser et stort behov for at skabe en bedre sammenhæng mellem den psykiatriske indsats og den somatiske indsats for borgere med psykiatriske sygdomme. Det handler lidt forenklet om, at vi skal blive bedre til at identificere og behandle både de psykiske sygdomme og de somatiske sygdomme.

Når borgere med psykiske sygdomme i dag har en væsentlig kortere middellevealder end øvrige danskere, så skyldes det til bl.a., at de somatiske sygdomme ikke altid bliver diagnosticeret og behandlet. I hvert fald ikke tidligt nok. Det skal vi blive meget bedre til. Vi skal have styrket samarbejdet mellem psykiatrien og det øvrige hospitalsvæsen, så borgere med psykiske sygdomme får samme muligheder som andre for at få et langt liv.

En af måderne er ved at skabe en tættere fysisk, arbejdsmæssig og forskningsmæssig samhørighed.

Med de nye fysiske rammer på Aarhus Universitets Hospital vil der blive muligheder for at gøre tingene endnu bedre, og med en placering i sammenhæng med den somatiske del af hospitalet vil der blive bedre muligheder for at tage vare om både psykiske og somatiske lidelser i en helhed.

Jeg er heller ikke i tvivl om, at det vil skabe både et bedre forskningsmiljø og en mere helhedsorienteret behandling af patienterne. Det vil b.a. konkret betyde, at vi kan etablere fælles akutmodtagelser for psykiatriske patienter og andre patienter.

Jeg tror samtidig, at en større integration mellem det somatiske og psykiatriske hospitalsvæsen vil være med til at sikre en større lighed mellem de to dele og forhåbentlig bidrage til en afstigmatisering af psykiske sygdomme.

Det ser jeg som et meget konkret eksempel på, hvordan de fysiske rammer påvirker de behandlingsmæssige muligheder.