Vi skal turde være anderledes
Positive forandringer kræver nye ideer, og vi skal alle turde tænke ud af boksen.
Når man er barn, vil man for alt i verden ikke skille sig ud. Børn, der er anderledes, har det ofte svært, og det er ærgerligt, for i min optik er det anderledes det, der skal til, for at vi som samfund kan skabe positive forandringer. Vi har brug for de skæve hjerner, der ikke tænker som alle andre, og som tør sige det højt. Vi har brug for dem, der ser verden med nye øjne – også selvom vi måske ikke altid forstår det, de ser, eller for den sags skyld er enige.
Hvis man kunne løse problemer ved at gøre alting, som man plejer, ville verden være et dejligt sted. Men virkeligheden er nok i højere grad, at hvis ikke man en gang imellem udfordrer normerne, så står man stille. Det kræver jo netop en særlig indsats at opnå det ekstraordinære. Ellers må man for altid nøjes og tage til takke med det ordinære. Som samfund, som borgere og som mennesker skal vi da ville mere end det!
Én ting ved jeg med sikkerhed, og det er, at problemer ikke forsvinder af sig selv. Og gør vi altid, som vi plejer, sker der i hvert fald ingenting.Claus Hommelhoff
Gør noget anderledes
I sin nytårstale for det forgangne år opfordrede dronningen os alle til at bruge 2018 på at gøre noget unødigt. Uden jeg bilder mig ind, at der er nogen sammenligning, vil jeg gerne bruge min spalteplads her på opfordre til, at 2019 så bliver året, hvor vi alle gør noget anderledes. Det er det, der skaber resultater.
Da vi i sin tid stiftede Formuepleje, gjorde vi det, fordi vi havde et ønske om at ændre noget i branchen. Vi ønskede at tilbyde danskerne noget andet end det, der var tilgængeligt for dem på det tidspunkt og med et andet værdisæt, hvor vi var fælles om investeringerne og med en omkostningsstruktur, som vi syntes var fair.
Vi ville være et alternativ til bankerne, men for at være det skulle vi finde på et nyt koncept helt fra bunden. Der fandtes ikke noget tilsvarende (det gør der i øvrigt stadig ikke). Det krævede, at vi tænkte nye tanker – og ikke mindst, at vi turde skille os ud fra mængden og svømme imod strømmen.
Jeg tror, det lykkedes meget godt.
Vær tossen med den skøre ide
Da vi tog det første spadestik på Aarhus Havn for at bygge Lighthouse, befandt vi os igen på ukendt grund. Ingen havde gjort noget tilsvarende, og folk lo og rystede lidt på hovedet ad os; et par tosser med en skør ide om at bygge prestigebyggeri på en slidt og øde havnefront – hvor det tilmed blæser! Ja, måske var det skørt, men i dag har Aarhus en helt ny bydel, som spiller en fantastisk rolle i byens rige kulturliv.
Nu bygger vi et hjemløsekollegium. Det findes heller ikke i dag, men derfor kan man godt bygge et alligevel, så det gør vi. For vi tror, det er tilpas anderledes til, at det faktisk kan gøre en forskel for nogle mennesker, der har det svært.
Du skal også turde
Nogen skal gå forrest. Nogen skal turde rejse sig op, komme med utraditionelle bud på løsninger på de ting, mange af os måske endda har glemt, er problemer. Om det er den traditionelle måde at arbejde med afkast og risiko på. Om det er den traditionelle måde at betragte en havnefront på. Eller om det er den traditionelle måde at betragte nogle af samfundets svageste på.
Vi skal turde at gå forrest. Jeg har forsøgt at gøre det et par gange, og selvom jeg også af og til har skudt ved siden af, bilder jeg mig ind, at jeg indimellem har ramt plet og gjort en forskel. For mine kunder og investorer. For indbyggerne på Aarhus Ø. Og forhåbentligt også snart for nogle af samfundets svageste. Jeg ved endnu ikke, om vi lykkes. Jeg tror det, og jeg håber det.
Men én ting ved jeg med sikkerhed, og det er, at problemer ikke forsvinder af sig selv. Og gør vi altid, som vi plejer, sker der i hvert fald ingenting.
Hvorfor er den ”nogen”, der tør gå forrest, ikke dig?