Nu skal den nyåbnede flydende strand gøres mere sikker

Der er behov for at udskifte landgangsbroerne til den flydende strand på Aarhus Ø, hvilket er årsagen til, at den i øjeblikket er afspærret.

Artiklens øverste billede
Onsdag var den ene landgangsbro blevet fjernet for at gøre plads til en ny og bedre løsning.

Det er en begivenhedsrig historie, som den flydende sandstrand ved Aarhus Ø har haft i sin ellers ganske korte levetid. I 2018 var det meningen, at den skulle åbne i Bassin 7 samtidig med havnebadet. Men det blev droppet, da bølgerne fra Molslinjen viste sig at være ødelæggende. Så rykkede Molslinjen til Østhavnen, og i marts blev den flydende sandstrand så bugseret hen til den oprindelige plads efter at have ligget på den midlertidige placering ved Dome og Visions på Pier 2.

I juli måned – efter fire års ventetid – blev den flydende strand endelig åbnet som nabo til havnebadet, men blot et par måneder efter er den for en stund blevet lukket for offentligheden. Årsagen er, at de to landgangsbroer til stranden, som man i øvrigt ikke må bade fra, skal udskiftes.

»Der har været to landgangsbroer, som vi har vurderet ikke var gode nok, og så har vi besluttet, at de skulle udskiftes. Vi har derfor fået produceret nogle mere solide og sikre landgangsbroer, da de nuværende var blevet lidt medtaget med tiden,« fortæller Steen Hestbek, chefkonsulent ved Teknik og Miljø hos Aarhus Kommune og projektansvarlig for Aarhus Ø.

På den gamle landgangsbro er der en kløft, men den er ikke farlig, vurderer Steen Hestbek, chefkonsulent ved Teknik og Miljø hos Aarhus Kommune.

Har broen været usikker, imens stranden har været åben for offentligheden?

»Nej, nej. Overhovedet ikke. Det har slet ikke været muligt at falde ned eller noget som helst på den måde. Vi har bare fået produceret nogle mere hensigtsmæssige løsninger,« fortæller Steen Hestbek.

Ved den gamle landgangsbro er der en kløft. Vurderer du, at broen er sikker?

»Dem, der står for det, har ikke vurderet, at det er farligt. Det er jo heller ikke, fordi det er et hul ned til ingenting. Det er den kløft, som bliver rettet op med de nye broer, så vi gerne skulle få sikret, at der er en perfekt overgang,« fortæller Steen Hestbek, som forklarer, at udskiftningen først sker nu og ikke i forbindelse med åbningen af sandstranden i sommer, da der har været lang leveringstid på materialerne:

»De består af meget stål, som ikke er til at få fat på i øjeblikket.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.