• For abonnenter

Europas grønne drøm om en effektiv jernbane afspores ved første landegrænse

I sommer passerede britisk-tyske Jon Worth samtlige landegrænser i EU med tog for at finde ud af, hvorfor flere ikke rejser ad skinnerne til deres nabolande. Reaktionen på hans 20 konkrete forslag peger på en endnu større udfordring: Politikerne mangler viljen til at løse de mange små udfordringer, der egentlig er behov for.

Artiklens øverste billede
En forladt og forfalden remise på grænsen imellem Frankrig og Spanien. Trods massive investeringer i togforbindelserne imellem de to lande opdagede Jon Worth, at flere små problemer som manglende koordination og deling af data gjorde rejsen over Pyrenæerne så besværlig, at mange vælger toget fra. Foto: Jon Worth

 

IC-toget fra Brugge ankommer til tiden.

Menneskemyldret langs sporet på den underjordiske Gare de Bruxelles-Central gør det dog vanskeligt at finde Jon Worth. Først da toget fortsætter sin færd på tværs af Belgien mod byen Eupen, står en enkelt mand i sort dynejakke tilbage. 

I færd med at samle sin foldecykel kaster han sig straks ud i en fortælling om stationens historie – om de tusindvis af beboere, der for hundrede år siden vinkede farvel til deres lejligheder, da et helt kvarter, Putterie, forsvandt for at gøre plads til jernbanen.

I datidens konsekvensberegninger talte menneskeskæbner lidt mindre. Man fandt gerne det tunge værktøj frem, når skinnerne skulle rulles ud over Europa.

Efter at have anført et stort spørgsmålstegn ved selve metoden, forklarer Jon Worth, at EU som resultat råder over et glimrende tognet på tværs af medlemslandene. Det virker bare ikke optimalt.

Rejsende imellem Letland og Estland skal eksempelvis vente tre til fire timer i grænsebyen Valga, fordi de to lande ikke koordinerer køreplanerne. Fra hollandske Eindhoven til Antwerpen i Belgien sendes passagerer ud på en tidsrøvende omvej, selvom en direkte bane eksisterer. Og imellem Spanien og Frankrig findes flere ruter slet ikke, hvis man køber billet online via f.eks. DSB eller tyske Deutsche Bahn; de lokale selskaber deler nemlig ikke afgangsdata med internationale databaser. 

 

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.