- For abonnenter
Er det rimeligt, at du hænger på tabet, hvis du bliver narret af en svindler?
En ny afgørelse fra Det finansielle ankenævn slår fast, at forbrugere, der bliver franarret deres personlige data, i nogle tilfælde selv bærer ansvaret. Men i både Forbrugerrådet Tænk og Ældre Sagen mener man, at bankerne skal påtage sig en større del af ansvaret. Samme opfattelse har flere retsordførere på Christiansborg. En af dem vil nu rejse sagen over for regeringen.
Der går næppe en uge, uden at de fleste af os modtager en sms eller en e-mail, der forsøger at lokke penge eller personlige data ud af os.
De fleste af os gennemskuer dem straks og smider dem væk, men hvad sker der egentlig, hvis man klikker på linket og betaler de 14 kr., som angiveligt mangler i restporto, før man kan få sin pakke udleveret af Postnord, eller hvad det nu er, fupnummeret går ud på?
Det har to forbrugere erfaret på den hårde måde, og det blev en dyr fornøjelse for dem, at de ikke havde været mere påpasselige. Deres sager er netop blevet afgjort