• For abonnenter

Er det rimeligt, at du hænger på tabet, hvis du bliver narret af en svindler?

En ny afgørelse fra Det finansielle ankenævn slår fast, at forbrugere, der bliver franarret deres personlige data, i nogle tilfælde selv bærer ansvaret. Men i både Forbrugerrådet Tænk og Ældre Sagen mener man, at bankerne skal påtage sig en større del af ansvaret. Samme opfattelse har flere retsordførere på Christiansborg. En af dem vil nu rejse sagen over for regeringen.

Illustration: Agnete Holk

Der går næppe en uge, uden at de fleste af os modtager en sms eller en e-mail, der forsøger at lokke penge eller personlige data ud af os.

De fleste af os gennemskuer dem straks og smider dem væk, men hvad sker der egentlig, hvis man klikker på linket og betaler de 14 kr., som angiveligt mangler i restporto, før man kan få sin pakke udleveret af Postnord, eller hvad det nu er, fupnummeret går ud på?

Det har to forbrugere erfaret på den hårde måde, og det blev en dyr fornøjelse for dem, at de ikke havde været mere påpasselige. Deres sager er netop blevet afgjort

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.