Fortsæt til indhold
Kronik

Det har vi lært af USA's krig mod Iran: at vi ikke har lært meget af historien

Europa har hidtil stået på sidelinjen, selvom krigen også angik os, fordi det var politisk umuligt at støtte Trump, når han kort forinden havde både hånet og truet os. Det må vi se at komme os over.

Jesper Lau HansenProfessor, dr.jur., København

Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof. Vil du skrive en kronik? Læs hvordan her.

Fredsaftalen mellem USA og Iran må betragtes som yderst skrøbelig og udgør vel knap nok en aftale, al den stund at væsentlige dele af den ikke er forhandlet færdig. Så reelt er der blot tale om en pause i den krig med omverdenen, både den nære arabiske og den vestlige, som det iranske præstestyre indledte, da det i 1979 overtog magten.

Selvom fremtiden…