Fortsæt til indhold
Kronik

Gå fra forventningsræs i julen til værdsættelse af det, du har

Forventningerne til julen er bygget ind i vores relationer, og julen er da også højtiden for højspændte dramaer. Være-sammen-tid kan blive til krigstid. De skuffede forventningerne kan øge konflikterne, skabe afstand og ensomhed.

Sanne Østergaard Nissenlektor ved UC SYD, foredragsholder

Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof. Vil du skrive en kronik? Læs hvordan her.

De skuffede forventninger til julen kan øge konflikterne, skabe afstand og ensomhed. Paradoksalt nok, når ønsket er glæde, taknemmelighed og samhørighed. Ensomhed er forankret i forventninger. Sårbarheden kan blive stor, hvis forventningerne til fællesskabet ikke bliver indfriet, skriver kronikøren. Tegning: Rasmus Sand Høyer

Julen. Forventningernes tid. Men også den tid på året, der er værst, når man savner. Hvor ensomheden kan tynge. Det er her, jeg tydeligst mindes om, at min mor ikke er her mere. Jeg har altid elsket julen, men nu er der savnet midt i alt den opstillede juleglæde. Forventningerne til julen er ofte mange, men vi må tillade os selv at være og ikke lade…