Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof. Vil du skrive en kronik? Læs hvordan her.
  • For abonnenter

Gå fra forventningsræs i julen til værdsættelse af det, du har

Forventningerne til julen er bygget ind i vores relationer, og julen er da også højtiden for højspændte dramaer. Være-sammen-tid kan blive til krigstid. De skuffede forventningerne kan øge konflikterne, skabe afstand og ensomhed.

De skuffede forventninger til julen kan øge konflikterne, skabe afstand og ensomhed. Paradoksalt nok, når ønsket er glæde, taknemmelighed og samhørighed. Ensomhed er forankret i forventninger. Sårbarheden kan blive stor, hvis forventningerne til fællesskabet ikke bliver indfriet, skriver kronikøren. Tegning: Rasmus Sand Høyer

ulen. Forventningernes tid. Men også den tid på året, der er værst, når man savner. Hvor ensomheden kan tynge. Det er her, jeg tydeligst mindes om, at min mor ikke er her mere. Jeg har altid elsket julen, men nu er der savnet midt i alt den opstillede juleglæde. Forventningerne til julen er ofte mange, men vi må tillade os selv at være og ikke lade os drukne i forventningsræset i jagten efter perfekte øjeblikke. For høje forventninger gør os ensomme og ulykkelige. Når tingene ikke er, som vi forventede, bliver vi skuffede. For lave forventninger kan også blive en selvopfyldende profeti, såsom: ”Jeg vidste, at julen ville blive konfliktfyldt, og jeg fik ret.” Corona tvinger os til at tænke julen lidt anderledes i år. Særligt når det kommer til, hvem og hvor mange vi kan se og hvordan. Måske det også kunne give anledning til at tænke anderledes om, hvilke forventninger vi pålægger os selv og andre i julen? Gå fra forventningsræs til værdsættelse af det, vi har?

Julen er et arbitrært net af forventninger, der beror på perfekthedsmyten – ønsket og mindet om de perfekte øjeblikke. Der er dem, vi har fra barndommen. Stillbillederne, fra dengang alting var godt. De fintformede havregrynskugler og produktion af sød julekonfekt med mormor i køkkenet til lyden af julens allerkæreste sange, og på køkkendøren hang en julemand, som, når man hev ham i snoren, spillede ”Jingle Bells”. Der er de perfekte sekvenser fra julefilm – ”Lille Per” og ”Nøddebo Præstegård” – set

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.