Fortsæt til indhold
Kommentar

Netværk består også af ”givers and takers”

Netværk skal opbygges mens man ikke har brug for det. Det dur ikke at starte, når man står med en problemstilling og har brug for at trække på netværket.

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Netværk er et af tidens buzz-words. I stedet for gammeldags ”know-how” er det vigtigere med ”know-who” siger de kloge. Det tror jeg er meget rigtigt og jeg har stor glæde af et – synes jeg selv – bredt netværk jeg har kunnet række ud til fra tid til anden.

Hvis du, som jeg, er aktiv på LinkedIN har du sikkert også prøvet at få henvendelser fra folk, du ikke har hørt fra i lang tid. Ofte har de en stillingsbetegnelse som ”på vej mod nye udfordringer”, ”looking for”, ”in between” eller andet, der betegner at deres jobtilhør er ændret for nylig. Eller man får e-mails om man måske kan hjælpe.

Det er helt sikkert en god ide at benytte sig af sit netværk, hvis man skal have nyt job. Mange kilder kan berette om at langt de fleste jobs besættes via netværk og aldrig opslås. Det er bare for sent at begynde at netværke, når man har behov for sit netværk.

Jeg har også været lidt i medierne på det sidste - af gode og mindre gode grunde - hvilket åbenbart også har gjort mig mere interessant. I hvert fald har flere rettet henvendelse for at blive Linked-up.

Det er bare ikke sådan netværk fungerer. Heller ikke på sociale medier som LinkedIN. Ikke for mig i hvert fald.

Lidt ligesom sygeforsikringen Danmark

Netværk fungerer lidt ligesom sygeforsikringen Danmark, hvor man også skal melde sig ind mens man er rask. Det skal man også med netværk, for det fungerer som en bankkonto. Der skal sættes noget ind på kontoen inden man kan hæve.

Vil man have noget ud af netværk er man nød til at være villig til at give. Det kan være meget forskeligt man kan give. Et godt råd. Sparring. Svare på spørgeskemaer eller deltage i undersøgelser. Et link på sociale medier eller en blog. Eller sågar også en ordre HVIS DET ER I BEGGES INTERESSE.

Jeg har været formand for et af Danmarks største erhvervsnetværk. Her fik vi nogen gange udmeldelser fra medlemmer der følte de fik for lidt forretninger ud af det. I min verden er det forkert at tro at man nødvendigvis skal have break-even på en sådan investering som deltagelse i et netværk er. Selvfølgelig fungerer (hvis de da reelt gør det?) nogen netværk alene for at skabe forretning for medlemmerne, men for mig handler det ligeså meget om et sted man kan knytte kontakter. Og starte med at sætte ind på kontoen.

I virkeligheden er jeg selv elendig til at skabe netværk. Jeg er meget dårlig til at henvende mig til fremmede i forsamlinger og på den måde bygge netværk. Til gengæld forsøger jeg at holde liv i det netværk jeg har opbygget.

Jeg har til gengæld haft succes med at opbygge netværk via sociale medier - især Twitter. Men der er opskriften den samme - man skal starte med at sætte ind på kontoen. Retweete, svare på spørgsmål eller levere interessant indhold.

Men husk netværk skal opbygges mens det går godt! Hvad gør du for at opbygge og holde liv i dit netværk? Hvornår har du sidst sat noget ind på kontoen?

P.S. Du har måske interesse i at høre om den strategi jeg video-bloggede om for et par uger siden og som finans.dk kommenterer på i linket ovenfor? Så kan du følge med her.