Fortsæt til indhold
Kommentar

»Så løb ud i Dyrehaven for helvede«

En selvbestaltet frihedskæmper kom galt af sted, da hun trodsede alle anvisninger under et maratonløb. Hvis der er noget, der kan skabe polarisering blandt naboer, er det, når en by bliver spærret af pga. sveddryppende motionister.

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

»PETER, PETER, KOM LIGE HER IND,« havde en tidligere kollega for vane at råbe en gang om året, når jeg forsøgte at snige mig forbi hans dør på kontoret. Så var der udsigt til voksenskældud.

Anledningen var, at maratoncirkusset atter kom til byen med alle de besværligheder og konsekvenser, det har for trafikanter, håndværkere, erhvervsdrivende og byens øvrige brugere.

Min kollega krævede år for år, at jeg som ivrig løber skulle stå til ansvar for, at han ikke kunne køre ud til sommerhuset på den pågældende søndag. Hans personlige frihedsrettigheder blev i den grad krænket af det svedende fodfolk – inklusive undertegnede.

Og jeg skal hilse og sige, at han langt fra er den eneste, der har det på den måde.

Nok er nok, syntes en 55-årig kvinde at have tænkt, da hun under Copenhagen Marathon for nylig trodsede alle regler og anvisninger og valgte at passere officielle afspærringerne omkring Nørreport Station for at køre tværs gennem feltet af løbere i sin lille røde personbil.

Trods ihærdige forsøg på at holde bilisten tilbage lykkedes det for hende at fortsætte sin motoriserede færd, dog ikke uden konsekvenser.