Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Trump udgiver single i samarbejde med fængslede kupmagere

Med singlen "Justice for All" har Trump lavet endnu et populistisk stunt.

Artiklens øverste billede
Trump udgav en ny version af den amerikanske nationalsang fredag. Branding og selvpromovering er hans kendetegn, men at der i singlen ligger et angreb på demokrati og retsinstans, er en anden sag, der drukner i dens brølende afslutning: »U-S-A!, U-S-A!, U-S-A!« skriver Desiree Ohrbeck. Arkivfoto: Roberto Schmidt

De står under et enormt amerikansk flag, lettere betuttede foran en mikrofon. Tre piger, cirka otte år gamle med små, høje stemmer. Hvinende falsk synger de den amerikanske nationalsang – jeg har aldrig forstået, hvorfor landet har valgt en tekst og toner, der er så svære at synge med på. Imens har vi forældre rejst os, de med kasketter og hatte har taget dem af, cirka halvdelen står med hånden over hjertet.

Jeg forbinder den amerikanske nationalsang, ”The Star-Spangled Banner”, med sportsarrangementer. På mine ungers lokale svømmehold får de mindste efter tur lov at synge, inden konkurrencen begynder. Den smukkeste version er for mig Whitney Houstons fortolkning til Super Bowl i 1991.

Trump har igen og igen udtalt støtte til de nu straffede kupmagere og har lovet at omstøde deres domme, hvis han bliver valgt til USA’s næste præsident.

Helt anderledes urovækkende er den single, Trump udgav i fredags. Klikker man ind på singlen, består videoen af et mørkt, stillestående billede af det amerikanske flag. Dybe mandsstemmer synger ”The Star-Spangled Banner”. Koret består af fanger, dømt efter kupforsøget den 6. januar 2020, og overskuddet skal gå til fangernes familier. 

Få sekunder inde i singlen høres Donald Trumps karakteristiske stemme reciterer ”The Pledge of Allegiance”. Dét backtrack lærer alle børn i børnehaven og reciterer den derefter gennem deres skoleuddannelse hver morgen med hånden på hjertet, mens de sværger troskab til det amerikanske flag og Amerika. 

Det er en ære at få lov at komme op til skoleinspektørens kontor og over højtaleranlægget, inden undervisningen begynder, fylde klasseværelserne med ”The Pledge”, som repræsenterer den ultimative loyalitetsed, den ypperste tilkendegivelse af stolthed over at bo i USA.

At mixe den amerikanske nationalsang med den patriotiske troskabsed er et genialt træk. Man må give ham, Trump, at han ved, hvordan man spiller sine kort for maksimal effekt. Hvis man hælder til populistisk nationalkonservatisme af den patriotisk, ikke facts-baserede slags, rammer den rent hos dem, der måtte mene, at dømte ”frihedskæmpere” stadig har til gode at opnå retfærdighed. Branding og selvpromovering er Trumps kendetegn. At der underliggende ligger et decideret farligt angreb på demokrati og retsinstans, er en anden sag, der drukner i singlens brølende afslutning: »U-S-A!, U-S-A!, U-S-A!«

Fangerne kalder sangen ”Justice for All”, og den bliver sunget af koret J6 Prison Choir. Trump har igen og igen udtalt støtte til de nu straffede kupmagere og har lovet at omstøde deres domme, hvis han bliver valgt til USA’s næste præsident.

I samarbejde med ultrahøjreorienterede og konspirationsmagere er Trump bannerfører i en trend, der ser de dømte fra kupforsøget den 6. januar 2020 på Kongressen som politisk motiveret og som et orkestreret forfølgelsesangreb fra statens side på forfatningstilhængere.

To minutter og 20 sekunder. Så lang er singlen. Hvordan mon det føles til tusindvis af sportsarrangementer landet over, når sangen synges af helt almindelige demokratisk sindede amerikanere, der elsker deres land? Mon de kan lade være med at se sig selv som skakbrikker i et spil, de ikke har noget ønske om at blive en del af? Mon jeg til sommer, når jeg står klar med kameraet og hepper på siden af poolen, mens mine unger konkurrerer om at få en bedre svømmetid end naboen, kan abstrahere fra, at endnu et samlende amerikansk ikon er faldet i hænderne på dem, der hellere vil splitte landet end at samle det?

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.