Er Taiwan det næste Ukraine?
Det er afgørende, at vi bakker Taiwan op og indlemmer østaten i så mange internationale sammenhænge som muligt.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Der er grund til at rose Anders Fogh Rasmussens besøg i Taiwan i egenskab af repræsentant for Alliances of Democracies Foundation. Den tidligere statsminister og Nato-generalsekretær viser dermed sin uforbeholdne støtte til Taiwans ret til at eksistere som en demokratisk østat ud for det totalitære Kinas kyster.
Det har gennem de seneste måneder ikke skortet på trusler fra Kina, senest i forbindelse med formanden for Repræsentanternes Hus i USA Nancy Pelosis besøg, hvor hele verden holdt vejret, mens Kina viste sine militære muskler i Det Sydkinesiske Hav. Men flere vestlige politikere har valgt at trodse bulderet fra Beijing.
Jeg har selv haft lejlighed til at møde Taiwans præsident og besøge østaten flere gange. Hver gang har jeg været imponeret over befolkningens standhaftighed og dens uforbeholdne vilje til at hævde demokrati og frihed. Desværre har Taiwans adgang til deltagelse i en lang række internationale sammenhænge været hæmmet af truslen fra det mægtige diktatur på fastlandet. Derfor er det godt, at der nu fra Vestens side trækkes en klar grænse.
Når man ser Taiwan og Kina på et landkort, er størrelsesforskellen næsten ude af proportioner – på den ene side Taiwan med sine omkring 36.000 kvadratkilometer og mere end 23 millioner indbyggere og på den anden side Kina mere over en milliard indbyggere og næsten 10 millioner kvadratkilometer. For en udenforstående kan det være svært at fatte, hvorfor Kina ikke bare kan lade Taiwan være i fred.
Men Kina holder med etkinapolitikken stadig ikke bare Taiwan, men måske også verdensfreden i et jerngreb. Men netop set i det lys vil berøringsangst i forhold til Taiwan være det værste, der kan ske. Vi skal i Vesten invitere Taiwan med i så mange forskellige sammenhænge og samarbejder, som det overhovedet er muligt – fordi vi har en pligt til at sende et signal til denne verdens diktatorer og udemokratiske lande.
Ruslands brutale og urimelige angreb på Ukraine har medvirket til at skille fårene fra bukkene. Pludselig er demokrati og frihed ingen selvfølge, men værdier, som det gælder at stå op og kæmpe for. Det gælder ikke mindst i forhold til Taiwan, som endelig nyder bred vestlig opbakning, hvor det tidligere har knebet en del med viljen.
For mit eget vedkommende glæder det mig, at Dansk Folkeparti fra begyndelsen valgte rigtigt og ikke lod sig skræmme af Kinas sabelraslen. Vores støtte til Taiwan har været uden forbehold.
Det samme har vores kritik af Kina været, når det gjaldt undertrykkelsen af Tibet og demonstranters ret til at demonstrere under officielle kinesiske besøg i Danmark, hvor man forsøgte at fjerne demonstranterne fra kinesernes synsfelt for at behage diktaturet.
Jeg føler mig overbevist om, at den tid nu endelig er et overstået kapitel, og jeg håber, at denne standhaftighed varer ved – også når våbnene forhåbentlig snart tier i Ukraine.