Juullimi Pilluarit: Lige om lidt synger vi, at julen varer lige til påske. I Grønland varer julen til helligtrekonger
Grønlændere er hjertevarme mennesker, som kan vise danskerne vejen for at stå sammen i julelysets skær.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
I Grønland fejes julen med orange julestjerner, og der er hvid juls garanti – i hvert fald indtil klimaforandringerne indhenter os. Juleaften synger man foran byens huse, og julehimlen lyser om kap med de levende lys. Julesange og julemusik strømmer ud og ind af husene. Og de fleste grønlændere har virkelig gode sangstemmer, skulle jeg hilse at sige.
Juleudsmykningen tages først ned den 6. januar på helligtrekongersdag. På det tidspunkt ville jeg normalt have fjernet al julepynt, men jeg er begyndt at lade pynten hænge til efter 6. januar. Det føles grønlandsk og mere rigtigt at nyde julen lidt længere. At give plads til at mærke den grønlandske nærhed.
Jeg er en sommergrønlænder, som elsker Grønland når barndommens minder fylder mig med glæde og frihed. Duften af blåbær, lyng og hav, som maner stærke og enestående erindringer frem og minder mig om noget, som synes at være gået tabt i vores fortravlede danske samfund. For Grønland er et land, der på alle måder er intenst: Velduftende, storslået, smukt, ja, et sted, som kalder på de helt store følelser. Men nu hvor julen banker på, er jeg begyndt at drømme om at spare op til en julerejse til Grønland sammen med mine børn. De skal opleve den helt særlige stemning, når mine hjertevarme landsmænd banker på hinandens døre for at fejre julen.
Mine tanker går til de mange grønlændere i Danmark, som fejer julen langt væk hjemmefra. Mange har selv valgt at være i Danmark, og fejrer julen her. Andre har det svært, fordi man ved at se på den lokale julestemning bliver mindet om savn, hvis man ikke er så heldig, at der er noget at fejre – eller hvis man ikke har råd til at fejre julen. Hvis man fx er socialt udsat.
I år inviterede folketingsmedlem Aaja Chemnitz Larsen hjemløse grønlændere og socialt udsatte til julearrangement på Christiansborg. Arrangementet bidrog til at gøre en mørk og kold tid lidt varmere. Må vi få flere af den slags arrangementer, så vi på bedste grønlandske facon viser hinanden noget af den varme og nærhed, som vores landsmænd hjemme i Grønland mestrer.
2019 blev året, hvor vi lidt ufrivilligt (pga. supermagters interesse for os) blev mindet om, at vi alle i rigsfællesskabet er danske statsborgere og derfor bør stå sammen. Vi er forskellige, men vi deler en lang forhistorie, og vi er kommet i familie med hinanden på godt og ondt. Vi er mange, som har familie både i Grønland og Danmark, og som ser langt efter mere sammenhold.
Tak fordi I debatterer med, selvom vi ikke altid er enige. Jeg lærer meget af den debat, som I er med til at skabe. Det fremgår tydeligt af kommentarerne, at mange af jer ved meget om rigsfællesskabet og Grønland. Tak for at dele jeres viden med os.
Heldigvis kommer julemanden fra Grønland. Jeg sender også en venlig tanke til ham!
Rigtig glædelig jul. Juullimi Pilluarit.