Fortsæt til indhold
Kommentar

VM bør blive en lang, smuk rejse for Danmark

Forventningerne til landsholdet er steget. Danmark skal gå videre fra VM-puljen.

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Troels Henriksen, Jyllands-Postens sportsredaktør, skriver med indsigt, refleksion og skarpe meninger om sportens verden.

Omkring kl. 17 fredag eftermiddag tog jeg mig selv i at overveje, hvem Danmark skal møde i en VM-ottendedelsfinale. Det fortalte alt om den bedste lodtrækning nogensinde til et dansk hold ved en slutrunde. Landsholdet har siden 1984 deltaget i syv EM- og fire VM-slutrunder, og mit bud er, at holdet ikke ved én af disse i alt 11 slutrunder har fået så god en lodtrækning som ved VM i Rusland. Så heldige var Åge Hareide og landsholdsspillerne, og forventningerne skal entydigt sættes derefter. Dette bør blive en lang, smuk fodboldsommer med dansk VM-deltagelse i knockoutkampene efter gruppespillet. Det skal være kravet fra os udefra, og det må være forventningen internt på holdet.

Danmark kunne næsten ikke have ønsket sig det bedre end dette. Book rejsen til Rusland. Det bliver en smuk sommer.

Før lodtrækningen havde landstræneren sagt, at han helst ville trække Peru fra andet seedningslag. Det ønske fik han sendt direkte ned i den bløde stol i Kreml. Peru skulle gennem to lette playoffkampe mod New Zealand for at kvalificere sig, og det er det dårligste, sydamerikanske hold til VM. Sydamerikanske fodboldnationer har altid farlige individualister, men i modsætning til de øvrige VM-deltagere Brasilien, Argentina, Uruguay og Colombia har Peru ikke en verdensstjerne. Det skal mindre nationer gerne have for at klare sig til VM. Peru er et hold med små, tekniske spillere, og jeg forudsiger, at Danmark kan mose Peru fysisk i holdets vigtige åbningskamp. Derudover har Peru senest deltaget i en VM-slutrunde i 1982. Den slags manglende slutrundekultur betyder også noget ved VM.

Fra fjerde seedningslag trak Danmark Australien, som sammen med Panama og Saudi-Arabien faldt i en gruppe på tre hold, der i min optik var markant dårligere end de andre fem muligheder fra det lag. Australiens landshold er ganske profilløst i modsætning til tiden i 00’erne med spillere som Liverpools Harry Kewell, Leeds’ Mark Viduka og Evertons Tim Cahill som profiler. Cahill er der stadigvæk, men han er 37 år, og det fortæller meget om Australiens niveau, at holdet fortsat skal bruge ham. Derudover er australsk landsholdsfodbold i kaos, fordi landstræneren Ange Postecoglou ud af ingenting sagde op efter kvalifikationen var sikret.

Til sidst er der Frankrig. Sammen med Tyskland og Brasilien var det et af de tre bedste, topseedede mandskaber. Et fabelagtigt hold. Jeg husker levende, hvordan Frankrig med nærmest et andethold vandt sikkert over Danmark i Parken i den seneste EM-kvalifikation. Holdet har topkvalitet langt ud på bænken. Fra målmand til angreb. PSG’s Kylian Mbappé er et af de største talenter, verden har set i 10 år. Frankrig kan vinde VM, og Danmark skal ikke ende i en direkte kamp om kvalifikation mod franskmændene.

Det kan dog også være, at det kan undgås, for Danmark møder Frankrig på VM’s største stadion, Luszhniki i Moskva i sidste puljekamp. Har Frankrig inden, som forventet, vundet over Peru og Australien, vil holdet allerede være sikret en ottendedelsfinale. Derfor falder kampprogrammet perfekt for Danmark.

Det gør spillestederne også. Danmark skal spille to gange kl. 19 og en gang kl. 17. Det sker i Samara, Saransk og i Moskva. Samara og Saransk ligger henholdsvis 1.000 og 600 km øst for den russiske hovedstad, og dermed undgår landsholdet at rejse langt. Samtidig spiller det aftenkampe. Vi slipper derfor for den evindelige diskussion om et dansk holds håndtering af høje temperaturer.

Derfor tillod jeg mig denne fredag at se frem mod ottendedelsfinalen, som enten bliver mod Argentina, Kroatien, Nigeria eller Island med de tre førstnævnte som klare favoritter. Det bliver en ond ottendedelsfinale, men sådan er det ved et VM, og Danmark kunne næsten ikke have ønsket sig det bedre end dette. Book rejsen til Rusland. Det bliver en smuk sommer.