En skønsang om livet og de mange muligheder i provinsen
Vores børn går i den lokale skole, hvor stort set alle kender alle. Børnene drøner ind og ud af hinandens og vores hjem, og vi er aldrig bekymrede for deres færden i vores lille by. Vi passer på hinanden.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Vedr. Jette Vorstrups kronik ”Tanker hos de udflytningstruede” i JP 21/10. Hendes præmis synes at være, at vil man have en karriere, skal man i hvert fald ikke til provinsen.
Okay. Hvorfor skulle det nu ikke være muligt at have en karriere i provinsen? Det er da lykkedes meget godt for min mand og mig – og for mange andre. Og det kunne lykkes for endnu flere akademikere bosiddende i provinsen, hvis der var flere statslige arbejdspladser her, hvor vi bor.
Jeg arbejder som jurist i Region Syddanmark, Vejle, og min mand som controller i Billund. Vi bor i Ødsted, en moderne landsby 10 km uden for Vejle. Oprindeligt er jeg fra København – født og opvokset på Amager og uddannet jurist fra Københavns Universitet. Efter at have arbejdet i en statslig styrelse i København nogle år flyttede vi til Grønland, hvor vi boede og arbejdede i fem år.
Det var en drøm
Det var en drøm om at prøve at bo i et andet land, der skulle leves ud. Da vi besluttede os for at tage tilbage til Danmark i 2008, var boligpriserne på sit højeste, og vi så os derfor om efter andre muligheder end lige at tage tilbage og bo i København. Valget faldt på Trekantområdet. Vi kendte ikke et øje i en radius af 80 km, men tænkte why not.