Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Fakta om elbiler og CO2

Peter Kierkegaard, Strandparkallé 13, Horsens

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Forbrugerombudsmanden tog fejl, da han sagde:

»Selv om en anprisning af en elbil som ”CO2-neutral under kørsel” eller ”0 gram CO2 ved kørsel” isoleret set er korrekt, er det i strid med god markedsføringsskik, hvis man ikke samtidig oplyser, at der udledes CO2 ved den produktion af el, som bruges ved kørsel. For selvfølgelig udledes der CO2 ved energiforbruget.«

Nej, selvfølgelig gør der ikke det. Jeg kører fuldstændig CO2-neutralt.

Jeg har valgt en BMW i3, et lille teknologisk vidunder, som det var værd at vente 385 dage på at få leveret, og som FDM i foråret omtalte som »den elbil, vi foretrækker i denne klasse«. Den kører 7,75 km/kWh. Den koster 282.000 kr. Havde det været en almindelig, benzindrevet bil, skulle jeg også betale ekstra 700.000 kr. i registreringsafgift. For en femtedel af den sparede afgift har jeg anskaffet et stort 7,5 kW solcelleanlæg, som producerer ca. 6.000 kWh om året.

For den energimængde kan jeg således køre 40.000 km. Jeg kører altså ”gratis”, har sparet over en halv million kroner og belaster ikke miljøet. Det, der er forkert i forbrugerombudsmandens betragtning, er, at han sammenblander forbruget i bilen med elproduktionen. Kørsel i elbilen er og bliver miljøvenlig, CO2-neutral kørsel. Det er den valgte energiform til produktion af el, der kan være CO2-belastende, men det har jo intet som helst med elbilen at gøre.

Og nu vi er ved CO2-belastningen: Hvad er årsagen til, at jeg skal tvinges til at smide min egen, miljøvenligt producerede elektricitet væk og i stedet for købe el produceret på kulforbrugende kraftværker? Ja, det er rigtigt nok. Jeg skal hver dag smide produceret energi væk.

Mit solcelleanlæg kan producere 7,5 kW, men da jeg er tilsluttet den såkaldte nettoordning, dvs., at el produceret midt på dagen kan deponeres på nettet og hentes tilbage om natten, må jeg ikke producere mere end 6 kW, selv om jeg sagtens kan bruge det, men det skal altså smides væk. Hvorfor?