Hvor er du naiv, Morten Nystrup: Du puster til en ubegrundet frygt
Hvordan kan Morten Nystrup da skrive så megen usandhed i én leder om ulven?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Efter en meget kæk overskrift i søndagsudgaven af JP kommer Morten Nystrup med en leder, som kræver en reaktion. For når man læser sådan en leder og har en stor viden om de danske ulve, kan man kun tage sig til hovedet over igen at læse et populistisk indlæg uden fagligt indhold.
Morten Nystrup indleder ganske fint med det faktum, at ulvene får hvalpe omkring den 1. maj, og der er flere revirer, der forventes at komme med yngel. Han nævner hanulven i Vendsyssel, der nu efter mange år har fået en mage. Det kan give hvalpe, er konklusionen.
Der, hvor kæden hopper af, er, at han får flettet ind, at politikerne i Danmark har været ineffektive og ikke har sørget for at tage beslutninger om, at der skal gribes ind over for en stigning i bestanden af ulv.
Han kommer desuden ind på, at det er en zoologisk sensation, at der måske kommer hvalpe i Vendsyssel, men at det ikke er nogen god nyhed. For hvem?
For de fåreavlere og andre husdyrejere, der stadig ikke ved, at det er helt almindelig ulveadfærd at tage ubeskyttede husdyr? De har ellers haft 14 år til at lære det i! Hvor længe skal der gå, og hvor mange husdyr skal lade livet, inden de får det lært?
At man er lovligt undskyldt første gang, det sker, er helt sikkert, men når det så sker anden gang, skulle man måske gøre noget, der virker, f.eks. tage sine små ponyer ind om natten. Der er 50 gange større risiko for angreb, når ulven har haft succes én gang.
Men det er godt, du husker at få ponyernes navne med, Morten Nystrup. Det viser din agenda med at miskreditere ulven og gøre den ansvarlig for dyrenes sikkerhed. Så kan vi rigtig få tårerne frem i øjnene og hade ulven og flytte ansvaret fra ejerne.
Ulven er ligeglad med hestenes navne, og at nogen ejer dem. For den er det mad. Ulven er uden skyld, det er ejernes ansvar at fortælle ulven, at den skal holde sig væk fra husdyrene – og det gør man med velfungerende, ulveafvisende hegn.
I Oksbøl er der ganske rigtigt ulve, der kommer for tæt på. De er blevet fodret af uforstandige mennesker, der har én eller anden agenda, der skader både folk og ulvene selv. Det er myndighederne meget opmærksomme på, og der er givet skydetilladelse mod to af dem. Det har intet med ulve i andre områder at gøre.
De gamle ulve kommer ikke tæt på, det er hvalpene – det andet er der intet belæg for at påstå. Ulve kommer tæt på biler og bygninger. De ved ikke, de indeholder mennesker.
Til sidst konkluderer Morten Nystrup, at nu bliver bomuldshundene taget fra terrasserne. Det ligger under mit niveau at kommentere yderligere på. Det er ren fiktion.
Sjældent har jeg læst noget værre end den leder. Det har intet med faglig viden om ulv at gøre og har kun ét formål: at øge frygten hos folk.
Jeg overvejer kraftigt ikke at forny mit abonnement på JP. Den her leder er under lavmålet for en seriøs avis.