Normkritik gør ikke børn rodløse. Den giver dem flere steder at stå
Normkritisk pædagogik handler ikke om at lære børn og unge, hvad de skal mene, men om at skabe læringsmiljøer, hvor ingen på forhånd bliver gjort til afvigere.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Det er i store ord og vendinger, at Merete Riisager i en kronik i JP for nylig vendte tomlen nedad i forhold til normkritik. Riisager mener, at normkritik skaber »splittelse« og »gør børn rodløse«.
Jeg mener det modsatte. Jeg er skolelærer på 11. år og står på et normkritisk grundlag, også i min pædagogik, fordi det er en tilgang, der åbner verden for børnene. Det giver dem flere muligheder at være barn i, flere kasser at være i og en langt større åbenhed over for forskellige måder at leve på.
Normkritisk pædagogik handler ikke om at lære børn og unge, hvad de skal mene, men om at skabe læringsmiljøer, hvor ingen på forhånd bliver gjort til afvigere.
Normkritik handler i bund og grund om, hvordan vi som samfund både forstår og organiserer de sociale strukturer, der former menneskers liv. At omtale normkritik som en praksis, der angiveligt nedbryder fællesskaber og i stedet skaber fjendebilleder og kaos, er at ramme totalt forbi sit mål.
Riisager bygger sin kritik på en grundlæggende misforståelse af, hvad normkritik er – og hvad den kan bruges til.
Normkritik handler om at forstå, hvordan normer virker, hvem de gavner, og hvem de utilsigtet udelukker. At kunne stille sådanne spørgsmål er ikke en trussel mod samfundets sammenhængskraft, men en forudsætning for, at normer kan forblive legitime i et demokratisk og mangfoldigt samfund.