Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Opgøret med Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol er allerede i gang

Hvis vi skal sikre de europæiske befolkningers fortsatte opbakning til konventionerne, er vi nødt til at tage et opgør med domstolens aktivisme.

Rasmus StoklundUdlændinge- og integrationsminister, (S)

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Regeringen ønsker et opgør med Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol. Det er der andre regeringer i Europa, der også gør. Derfor stod statsminister Mette Frederiksen og Italiens premierminister Giorgia Meloni i foråret som hovedafsendere på et åbent brev til den førnævnte domstol.

Det er et »paradebrev«, som ikke vil »få nogen nævneværdig betydning i en nær fremtid«, skrev Jyllands-Postens Niels Thulesen Dahl. Flere politiske orakler og omnipotente eksperter stemte i med, hvor lidt man kunne forvente sig af dette brev, og den indsats regeringen i øvrigt gør for at lægge pres på domstolen.

Men sandsigerne må krybe til korset, for brevet har allerede rykket noget og fået Europarådet til at lytte. For selvom Alain Berset, generalsekretær for Europarådet, hvor domstolen hører under, først fremturede med kritik af brevet, så har han nu valgt en mere lydhør tilgang.

Da jeg forleden mødte ham i DR’s ”Deadline”, erklærede han sig nemlig – fornuftigt nok – klar til at se på emnet. Det synes jeg naturligvis er en rigtig positiv udvikling.

Jeg helmer selvfølgelig ikke, før vi i højere grad kan få kriminelle udlændinge smidt ud af Danmark. Men generalsekretærens indrømmelse er trods alt et skridt på vejen. Nu skal den følges op af konkrete forandringer i den måde, domstolen i Strasbourg fortolker konventionen på.

Og det skal heller ikke tage lang tid, før vi ser handling. Hvis vi skal sikre de europæiske befolkningers fortsatte opbakning til konventionerne, er vi nødt til at tage et opgør med domstolens aktivisme, så vi kan smide flere af de kriminelle udlændinge, som forpester samfundene, ud af vores lande.

Netop derfor indleder statsministeren og Giorgia Meloni også deres brev med en tilslutning til den regelbaserede verdensorden og en tilslutning til konventionerne. Det er domstolen, vi har brug for et opgør med. Europarådets generaldirektør har nu tilkendegivet lydhørhed. Det synes jeg godt, vi kan glæde os over.

Opgaven er ikke løst endnu, men vi er på vej.