Du er ikke syg, du har adhd
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Den 9. september bragte dr.dk en artikel om, hvorvidt retten til at være rask skulle indføres i psykiatrien. Præmissen for artiklen var, at visse borgere ikke længere mente, at diagnosen var korrekt for dem, og at de ikke ønskede, at den skulle fremgå af deres journal, da det ledte til forskelsbehandling i sundhedsvæsenet og i det øvrige liv.
Denne præmis kan jeg umiddelbart sagtens stille mig bag: Hvis du har haft en sygdomsperiode med en psykisk sygdom, eksempelvis depression, som nu er overstået, og sygdommen ikke er af permanent eller tilbagevendende natur, hvorfor så ikke fjerne den fra journalen? Det stopper dog ikke her.
I forbindelse med artiklen interviewede dr.dk en kvinde, som ønskede at få fjernet sin adhd-diagnose, fordi hun » … har lige så meget ret til at få en anerkendelse af, at jeg ikke er syg, som dem, der føler sig syge … «
At dr.dk ufiltreret bragte dette interview, undrede mig meget. Adhd er ikke en sygdom, på trods af at dr.dk beskriver det som så, det er en udviklingsforstyrrelse.
Når dr.dk skriver, at kvinden er syg og ønsker at blive rask, giver det et implicit indtryk af, at os med adhd kan blive raske og ophøre med at have adhd. Dette er problematisk, fordi det ikke er sandt.
Adhd er en diagnose, som er kendetegnet ved at være varig. Dine symptomer kan veksle i karakter og alvor eller nærmest ophøre, men én gang adhd, altid adhd (medmindre du er blevet fejldiagnosticeret). Et andet problem med denne ret til at være rask er, at det kræver nogen til at vurdere det.
Hvis du ikke er i et aktivt behandlingsforløb, skal dette opstartes med henblik på at sige: ”Ja, du er rask, god dag.” Denne tid kunne i min optik bruges bedre; på at hjælpe dem, som står på den alt for lange venteliste, psykiatrien har. Dette fremhæver formand for psykiatri- og socialudvalget i Danske Regioner Jakob Klærke også.
Hvis man har en midlertidig diagnose, eksempelvis en psykose, og denne er overstået, er det for mig at se klart, at man ønsker denne fjernet, og dette bør den også blive. Udviklingsforstyrrelser bør ikke blive inkluderet her.
Udviklingsforstyrrelser (adhd og autisme) er noget, man har for livet. Det er noget, mange danskere – mig selv inklusive – lever med. Hvis man ønsker at fjerne denne ”sygdom”, fordi man oplever forskelsbehandling på grund af dette, så svarer det i min optik til kollektivt at tisse i bukserne for at holde varmen. En person slipper for forskelsbehandling, men bidrager samtidig til en kultur, der siger: ”Hvis du har adhd, er du syg”. Og denne ene bliver dermed en del af den forskelsbehandlende kultur.
Du er ikke syg, hvis du har adhd, og du skal ikke helbredes – du skal omfavnes og støttes der, hvor du er. Det bliver ikke nemmere, så længe dr.dk bringer artikler, der hentyder til det modsatte.