Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Jyllands-Posten puster til ilden

Det er beskæmmende at se, hvordan Jyllands-Posten har ladet sig påvirke af Trumps bestræbelser på at sværte danskernes rolle i Grønland til.

Birgit Valentin MunckPensionist, Aarhus C

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

På forsiden af Jyllands-Posten stråler en overskrift om danskernes fordele af de amerikanske troppers ophold på Grønland, hvor grønlænderne er gået glip af de økonomiske fordele heraf.

Det er selvfølgelig ikke særlig i orden, hvis det er tilfældet, men jeg må indrømme, at jeg blev en smule indigneret over, at Jyllands-Posten higer så meget efter klik og læsere, at den går med på denne meget amerikanervenlige bølge, som går ud på at finde hvad som helst, danskerne i sin tid har gjort – eller nu gør mod grønlænderne.

Jeg er med på, at Grønland er blevet misbrugt og undertrykt af Danmark som kolonimagt, og at der sikkert stadig er steder, hvor forholdene trænger til opretning og selvstændiggørelse, når grønlænderne selv ønsker det.

Men hvilken kolonimagt har gennem tiderne ikke draget fordel af og undertrykt lande, de har koloniseret? Her tænker jeg f.eks. på USA’s behandling af indianerne, englænderne i Indien osv.

Det er mørke sider i historien, som de fleste tager afstand fra.

Nu er det blevet politisk højaktuelt at finde alle disse forbrydelser frem, og Trump er i fuld gang med at forsøge at infiltrere grønlænderne med diverse trælse historier om danskernes uheldige måde at agere på i Grønland.

Det forsøg går rigtig godt, og når et af landets største aviser, som jeg i øvrigt abonnerer på, så går all in og lancerer sådan en forsideoverskrift, må jeg stå af.

De må jo skrive, hvad de vil, men landets regering forsøger i øjeblikket at bekæmpe netop de negative og konspiratoriske forsøg på at gøre grønlænderne til vores modstandere i stedet for venner, så jeg synes, at det er meget utidigt af Jyllands-Posten at køre med på den modsatte vogn.

Artiklen beskriver muligvis sandheden, men at bringe den som dagens historie synes jeg er beskæmmende, og jeg må sige, at jeg overvejer mit og min mands abonnement. Det var bare det, jeg ville sige.