Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Løn i det offentlige ville ikke være noget problem, hvis vi havde flere liberale lærere

Det altoverskyggende problem blandt lærere er, at det nærmest er forræderisk at tale om løn som en motivation i selve lærergerningen. Dermed holder vi selv vores løn nede.

Dorthe Schmittroth MadsenGymnasielærer, Vejle

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

»Moar, tjener far flere penge end dig?« »Ja, smukke. Far er ingeniør, og jeg er gymnasielærer.«

»Men mor, laver far mere end dig?« »Ååååh – altså, han har nogle andre opgaver,« siger jeg uden at forstå mit eget svar. »Men mor, du er tysklærer,« siger min datter. »Tysklærere findes næsten ikke.« »Det ved jeg godt, men far er ansat i det private, og jeg er i det offentlige.«

»Hvad er det?« spørger hun forundret.

Inden jeg når at svare, siger min datter: »Betyder det, at man får lidt som lærer?« »Ja, smukke, lærere tjener dårligt.«

Karsten Bo Larsen ramte forleden dag hovedet på sømmet, da han italesatte et åbenlyst problem i den offentlige sektor: Fordi man ikke belønner lærere, ud fra hvilken kvalifikationer de har, risikerer man, at de dygtigste søger væk fra sektoren.

Indenfor de seneste tre år har jeg sagt farvel til fem dygtige kollegaer. Alle var veluddannede og havde masser af undervisningserfaring, hvorfor de alle var på slutløn. Fælles for dem var også, at de var i midt-slut-40’erne, og de flygtede fra undervisningssektoren. Tre af dem var endda tysklærere.