Sådan bliver 32 minutters transporttid til 46
Hvorfor laver man lovgivning, der ikke afspejler den virkelige verden?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Hvis en tilfældig dansker får spørgsmålet ”Hvordan kommer man hurtigst fra A til B uden brug af nogen form for motoriseret køretøj udover offentlig transport”, vil vedkommende nok ty til Google Maps eller Rejseplanen.
Der vil komme mange forskellige svarmuligheder, men kun én vil være kortest i tid. Man skulle tro, at samme princip ville gøre sig gældende ved fordeling af elever på gymnasiale uddannelser, da transporttid er en meget afgørende faktor for, om den enkelte kommende elev bliver optaget på vedkommendes ønskeuddannelse.
Naivt skulle man derfor tro, at vores lovgivere har lagt sig i selen for, at transporttiden udregnes korrekt. Men her bliver man skuffet. I ”Bekendtgørelse om ansøgning, elevfordeling og optagelse på de gymnasiale uddannelser” paragraf 8, stk. 2, står der, at offentlig transport kun kan kombineres med gang. Det er altså ”ulovligt” f.eks. at tage sin cykel til en togstation og derfra videre med offentlig transport.
Mit umiddelbare gæt er, at det for langt de fleste mennesker er hurtigere at komme frem på cykel end ved at gå, så jeg har forgæves forsøgt at række ud til diverse politikere (inklusive vores uddannelsesminister) for at høre argumentet for, at det ikke er korteste transporttid i den virkelige verden, der skal ligge til grund for udregning af transporttid til gymnasiale uddannelser. Ingen har desværre værdiget mig et svar endnu. Det forundrer mig, for jeg kan kun se to svarmuligheder.
1) Ups, det er en tanketorsk – det laver vi naturligvis om snarest muligt. 2) Vi har med vilje udtænkt en uretfærdig transporttidsberegning, da det ikke kan nytte noget, at vi laver lovgivning, der afspejler den virkelige verden. Til tilhængerne af ovenstående bekendtgørelse: Hvilket af de to svar er det rigtige?
Og ja, jeg har naturligvis et konkret eksempel fra egen verden, hvor en reel transporttid på 32 minutter på magisk vis er blevet til 46 minutter efter en tur gennem dansk lovgivning.