Fortsæt til indhold
Debatindlæg

"En nyttig idiot" svarer: Vi anerkender ikke en palæstinensisk stat

At støtte palæstinensernes ønske om FN-medlemskab og flere rettigheder i FN-systemet er ikke det samme som nationalt at anerkende en palæstinensisk stat.

Lars Løkke RasmussenUdenrigsminister, (M)

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

I et debatindlæg i JP kunne jeg læse, at jeg skulle være en nyttig idiot, fordi Danmark har stemt for en FN-resolution, der giver Palæstina flere rettigheder. Det er jeg selvsagt ikke enig i.

Der er et par misforståelser i debatindlægget, som jeg gerne vil rydde af vejen. Og så tror jeg, det vil vise sig, at skribenten og jeg faktisk er enige om langt det meste. For det første handlede resolutionen i FN’s Generalforsamling, som Danmark stemte ja til, ikke om en bilateral anerkendelse af Palæstina som stat. Resolutionen støtter Palæstinas ønske om FN-medlemskab. Med resolutionen får Palæstina flere rettigheder i FN-systemet og bedre mulighed for at tale sin sag i FN, men fortsat uden stemmeret i generalforsamlingen.

For at Palæstina kan blive medlem af FN, kræver det godkendelse af sikkerhedsrådet. Resolutionen var derfor også en opfordring til sikkerhedsrådet om at genoverveje et fuldgyldigt palæstinensisk medlemskab.

Da vi stemte ja til resolutionen, gjorde vi det klart, at det ikke indebærer dansk anerkendelse af Palæstina som stat. Som flertallet af EU-landene mener vi nemlig, at anerkendelsen af Palæstina bør ske på et tidspunkt, hvor det reelt kan fremme en tostatsløsning.

Det tidspunkt er ikke nu. Det skal ske i en fredsproces, hvor der samtidig kan skabes klarhed om Palæstinas territoriale grænser og palæstinensiske myndigheders kontrol over eget territorium, som er nogle af kendetegnene ved en selvstændig stat.

Skribenten skriver, at Danmark bør vise en stærk støtte til Israels selvforsvar. Det er jeg helt enig i. For Israel har en legitim ret til at forsvare sig mod Hamas efter det brutale terrorangreb den 7. oktober.

Det har vi sagt fra dag ét. Men vi har også sagt, at det skal ske inden for rammerne af den humanitære folkeret.

En balanceret tilgang er nødvendig for at skabe varig fred. At støtte palæstinensernes ønske om FN-medlemskab og flere rettigheder i FN-systemet er ikke det samme som nationalt at anerkende en palæstinensisk stat. Det er først og fremmest udtryk for regeringens klare opbakning til en fredsløsning, hvor Israel og Palæstina forhåbentlig en dag kan eksistere i fredelig sameksistens.

Jeg håber, at skribenten kan se, at det er nyttigt – ikke idiotisk.