Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Nu siger Preben stop!

Bare fordi en sociolog bruger det navn, skal hun ikke hænge alle os 9.481 ud, bare fordi vi hedder Preben.

Preben HeideJournalist, forfatter, Assens

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Jeg har i meget af mit professionelle liv måttet stå model til både drillerier og satire på grund af mit sprog (aarhusiansk), mit udseende (mellemrum mellem fortænderne) og min oprindelse (Jylland).

Jeg har ovenikøbet måttet finde mig i, at min egen arbejdsplads (Danmarks Radio) promoverede nedladende satire og gøren nar, der kun tog udgangspunkt i, at jeg var, som jeg var, og at jeg ikke passede ind i skabelon-forestillingen om, at en fuldgyldig og respekteret tv- og radiovært skulle være kulturradikal og hovedstadsorienteret.

Igennem alle årene accepterede min familie og jeg selv det som et vilkår, omend det til tider var stærkt ubehageligt.

Men nu siger jeg stop.

En sociolog ved navn Rikke Østergaard har fundet på en type, hun opkalder efter os, de 9.481, der hedder Preben. På arbejdspladsen er vi kolde, urokkelige, ustrukturerede og glemsomme, arrogante og dominerende, stille og konfliktsky. Det er nogle af de karaktertræk, som Rikke Østergaard personificerer i sine ”Preben-typer”.

Hun har skrevet en bog med titlen ”Vi havde en fest på arbejdet, men så kom Preben.”

Jeg føler det ydmygende, nedværdigende, krænkende, fornærmende og forhånende, at jeg i kraft af mit navn skal være offer for en sociologisk dissektion, og opfordrer forfatteren til at stoppe med at gå efter navngivne personer. Sagen er nemlig: Jeg er Preben.