Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Ophæv fatwaen over atomkraft

Skiftende regeringer har modarbejdet a-kraft-teknologien for at beskytte danske særinteresser. Industrien overser, at den har brug for mere energi end det supplement, vindmølleindustrien kan præstere.

Lars Rebien SørensenBestyrelsesformand, Novo Nordisk Fonden, tidl. adm. direktør, Novo Nordisk

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Jeg er uddannet forstkandidat – altså skovmand – men det er kun få år siden, det gik op for mig, at to tredjedele af Danmarks grønne klimaførertrøje kommer fra afbrænding af biomasse, hvilket i høj grad vil sige træer.

For mig var den opdagelse mildest talt chokerende. Ikke at jeg har spor imod at smide et par kævler på et lejrbål i ny og næ – eller omdanne affaldstræ fra et veldrevet dansk skovbrug til varme og elektricitet som et biprodukt til lægter, spær og brædder.

Problemet er, at vi danskere – med vores rigtig mange vindmøller – har brug for at brænde rigtig meget biomasse af, når det ikke blæser. Betydelig mere, end vi kan levere selv. Og derfor er vi nødt til at ty til træ, som vi f.eks. importerer fra de baltiske lande.

Når man henter træ udefra, har man ikke selv kontrol med, om træerne bliver genplantet. Nogle vil hævde, at indkøbet er bæredygtigt, og at der er styr på bogføringen. Men som mangeårig erhvervsmand har jeg oplevet tilstrækkeligt med handel til at vide, hvad dygtige købmænd er villige til.

Så når jeg hører folk sige, at vi i Danmark kan være stolte af vores grønne førertrøje, og at verden har meget at lære af os, så er jeg på det seneste begyndt at synes, at det klinger hult.