Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Lad os lige hive i håndbremsen og tale om alle nuancerne om aktiv dødshjælp

Beslutningen om at tillade aktiv dødshjælp er ikke så enkel som at fastsætte farten på en motorvej.

Frederik Urban Lau PetersenStuderende, Rødovre

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Forestil dig at sidde ved sengekanten på hospitalet, hvor din elskede kæmper mod en ubarmhjertig lidelse. Smerten er intens, og hver dag bliver en uudholdelig kamp. Du ser ansigtet forvrænget af lidelse, og du kan mærke din egen hjælpeløshed, mens du forsøger at give en smule trøst. Samtidig står lægen ved døren, en person, der har viet sin karriere og liv til at redde liv, men nu konfronteres med spørgsmålet: Er det mere humant at hjælpe patienten med at afslutte sit liv for at lindre pinen, eller er det at bryde med lægeløftet om at beskytte liv for enhver pris?

Debatten om aktiv dødshjælp har atter vundet terræn i Danmark, og det mest forbavsende er det dybe skel mellem eksperternes rådgivning og den danske befolknings holdninger. Etisk Råd har med et betydeligt flertal udtrykt modstand mod lovliggørelsen af aktiv dødshjælp i Danmark, mens hele 72 pct. af den danske befolkning ser positivt på dens legalisering.

Som ung har jeg sjældent set en større kløft mellem professionelle råd og den offentlige opinion. Men det er også forståeligt, når vi har at gøre med et emne, der vækker en myriade af følelser og stærke holdninger. Selv støtter jeg aktiv dødshjælp, men jeg tvinges også til at spørge, om kritikken af Etisk Råd er rimelig?

Der er ikke nogen tvivl om, at spørgsmålet om aktiv dødshjælp er meget komplekst og nok også mere, end vi måske umiddelbart tror. Der er rigtig mange etiske dilemmaer og moralske spørgsmål, som endnu ikke er blevet diskuteret, men som fortjener at blive belyst, før høtyvene og faklerne bliver fundet frem, og Etisk Råd bliver lukket.

For eksempel kan vi starte med at rejse de komplekse spørgsmål om, hvordan vi sikrer, at valget om aktiv dødshjælp er omhyggeligt overvejet og ikke truffet med desperation? Samt hvornår er smerten ”uudholdelig” nok til at berettige en så afgørende beslutning, og skal vi skelne mellem fysisk og psykisk lidelse?

Jeg synes, at det er ufornuftigt at tro, at det blot er en beslutning om at sige ”ja” eller ”nej”. Aktiv dødshjælp er en dyb følelsesmæssig og kompleks diskussion om empati og omhu. Det kræver mere end blot en overfladisk forståelse. Vi befinder os i en debat om, hvorvidt vi skal træffe beslutninger, der kan ændre livets retning for de mennesker, der er involveret. Det vil derfor tjene debatten godt, hvis vi tog tempoet ud af ligningen og engagerede os i en dybere refleksion om de ubesvarede spørgsmålet.

Så en opfordring fra min side er, at vi alle træder på bremsen. Det er ikke så simpelt som at sætte en hastighedsbegrænsning på en motorvej. Der skal være respekt for livets uvurderlige værdi og en grundlæggende beskyttelse af menneskelig værdighed i hver eneste beslutning, vi tager i det komplekse terræn af eksistens og moral, hvor selv de mindste nuancer kan have stor betydning – og de nuancer skal med i vores overvejelser, før aktiv dødshjælp kan blive mulig i Danmark.