Et rigtigt ægteskab er ikke et koncept, DR
Det nye format af "Gift ved første blik" på DR udfordrer den måde, som vi ser ægteskabet på.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Jeg har prøvet at være gift to gange. Jeg har også prøvet at blive skilt to gange. Alligevel kan jeg med hånden på hjertet sige, at jeg var tro mod min første kone, til hendes død skilte os ad. Jeg fandt først en kæreste, nogle måneder efter at min kone var død.
Da DR første gang introducerede programmet ”Gift ved første blik”, var jeg kritisk. Men jeg følte trods alt, at DR kunne forsvare konceptet ved at hævde, at der var tale om et rigtigt ægteskab.
Med det koncept, som DR har indført nu, vil jeg stærkt sætte spørgsmålstegn ved, om det er det.
Da jeg gik ind i forholdet med min første kone, var der dage, hvor alt var fryd og gammen. Men der var også dage, hvor jeg hele tiden blev irriteret over ting ved hende. Det mest skræmmende ved at gå ind i et ægteskab er, at du får afsløret både dine bedste og dine værste sider. Et ægteskab tvinger dig til at arbejde med dig selv.
Min kone og jeg levede sammen, før vi var gift. Alligevel husker jeg bryllupsnatten som noget særligt. Det betød noget, at vi foran vidner havde lovet hinanden at blive sammen. Og det er for mig et af de mest hellige øjeblikke i mit ægteskab. Det slår ceremonien og festen bagefter.
Nu er der så nogen, der glæder sig til at blive gift. Og de er modige at skulle giftes med én, som de møder for første gang. Men de glæder sig ikke til bryllupsnatten. For den skal de tilbringe for sig selv.
I program to har DR så både arrangeret en date og alenetid. Og parrene skal i en individuel samtale. Det er jo deres projekt.
Jeg har tidligere spurgt mig selv, om jeg kunne tænke mig at deltage i programmet. Men i det nuværende format ville jeg føle, at ægteskabet starter med en lang række afvisninger.
Kvinden, jeg har giftet mig med, vil helst sove alene på bryllupsnatten. Hun vil gerne have lidt alenetid, næsten lige efter vi er blevet gift. Og hun vil ikke have mig med i en samtale med én af eksperterne.
Jeg har prøvet at være i et forhold, hvor min kæreste nærmest følte sig lettet, når hun fortalte mig, at efter en snak med en veninde havde hun løsningen på alle konflikter i vores forhold. Jeg havde det godt med, at hun havde nogen at tale med, før hun præsenterede de problemer, som hun havde med vores forhold, som det var. Men vi formåede reelt ikke at løse vores uoverensstemmelser, fordi hun ikke tog mig med i løsningen.
I de forhold, som jeg har været i, har jeg aldrig været i tvivl om, hvor min loyalitet er. Det er naturligvis en risiko at give sin loyalitet til en anden. Men det er den bedste forudsætning for, at et forhold lykkedes.
Jeg har også set den amerikanske version af ”Gift ved første blik”. I én af de sidste sæsoner blev det par, der så ud til at være dårligst matchet, sammen. Det var ene og alene viljen til at få ægteskabet til at lykkes, der holdt dem sammen. Og samtidig formåede de at tale ordentligt til hinanden på de tidspunkter, hvor der var størst krise i deres forhold.
Jeg har også set nogle af de udsendelser, hvor de følger op på tidligere sæsoner. Og her dukker specielt to par ofte op, hvor de fra starten var enige om, at de var helt fejlmatchede. De har turdet tage chancen og arbejdet for den lykke, der lå lige for dem i det forhold, som de var blevet tilbudt.
Jeg vil foreslå, at DR ændrer ”Gift ved første blik” til at hedde ”Blind date”. Så kan eksperterne matche nogle par, der som præmie for at blive sammen kan få et stort bryllup. Og så behøver jeg ikke at komme med ind i soveværelset på bryllupsnatten, som DR har gjort i de forrige sæsoner.
Jeg synes, det vil have givet mere perspektiv i forhold til et ægteskab, hvis DR slukkede kameraerne, når parrene trak sig tilbage, i stedet for at dokumentere, at de går ind på hvert sit værelse. De par, der bliver gift ved første blik i det nye format, bliver kun gift som en del af et koncept.