Advarsel: Flere kommer i klemme, når de lejer bil

Antallet af billejeformidlere er eksploderet, og det giver forbrugerne problemer, lyder det fra FDM og Forbruger Europa. For hvem har egentlig ansvaret, når noget går galt.

Artiklens øverste billede
Ryanair og mange andre flyselskaber er blandt det stigende antal formidlere, som tilbyder forbrugerne gode tilbud på udlejningsbiler. screenshot

Flere og flere danskere kommer i klemme, når de lejer bil i udlandet. Det skyldes det hastigt stigende antal selskaber, der gennemtrawler markedet og via nettet formidler gode tilbud på billige udlejningsbiler til forbrugerne.

Sådan lyder det fra Forbruger Europa og FDM, der får flere henvendelser fra danskere, som er kommet hjem fra en ferie med blandede billejeoplevelser.

»Antallet af formidlere er i eksplosiv vækst, og problemerne følger med i samme takt. Vi ser mange eksempler på, at folk havner i et limbo mellem formidleren og den endelige aftalepartner, når de lejer bil,« siger Lars Arent, der er leder af den danske afdeling af Forbruger Europa.

Forbruger Europa er en international organisation, der hjælper forbrugere, som er kommet i problemer i forbindelse med handler over landegrænser i EU.

Mange problemer

Formidleren af billeje kan f.eks. være selskaber som Auto Europa, Rentalcars eller Cartrawler, som har specialiseret sig i at finde de bedste tilbud på tværs af alle selskaberne, men det kan også være flyselskaber som Ryanair og Norwegian eller rejseportaler som Momondo og Mr. Jet, der formidler biludlejning.

»Formidlerne giver rigtig mange problemer, for det bliver uigennemsigtigt, hvem man har indgået aftalen med. Typisk ser vi, at parterne peger på hinanden, når noget går galt. Formidleren siger, at man skal gå til biludlejningsselskabet og at de kun har formidlet kontakten. Biludlejeren siger omvendt, at de blot har stillet bilen til rådighed og ikke har noget med aftalen at gøre,« siger jurist Helle Brasch, FDM.

Ofte handler klagesagerne om forbrugere, som er havnet i forsikringsproblemer i forbindelse med billejen. Typisk har folk måske tegnet en fuldt dækkende forsikring via formidleren, men når de henter bilen på destinationen, får de at vide, at den forsikring, som de har tegnet, ikke er tilstrækkelig og vil give dem problemer, hvis uheldet er ude, og at de derfor bør tegne en forsikring hos biludlejeren, forklarer FDM-juristen.

En lejebil i Alicante

Men der kan også være andre problemstillinger. Det er Jesper Westergaard fra Skørping i Nordjylland et eksempel på. Han befinder sig netop nu i Alicante i Spanien med sin hustru og tre børn. Flybilletterne købte han hos Ryanair, og på discountselskabets hjemmeside faldt han for et godt tilbud på billeje, som Ryanair kunne formidle til Goldcar. Han indbetalte knap 3.000 kr. til Ryanair for 11 dages billeje. Ryanair reklamerede med, at man kvit og frit kunne afbestille bilen indtil 24 timer før afrejse.

Det benyttede han sig af. Efter at have nærlæst betingelserne og det maksimale skadesbeløb, som forsikringen omfattede, valgte Jesper Westergaard at afbestille bilen og i stedet leje en bil direkte hos Avis, som ganske vist var 400 kr. dyrere, men til gengæld havde en bedre forsikring.

Det var tilsyneladende ikke noget problem. Ryanair bekræftede hans afbestilling. Problemet var bare, at flyselskabet ikke førte pengene tilbage. Han ville ringe til selskabet, men det kan man ikke. Der findes ikke et telefonnummer, som kunderne kan ringe på.

Ryanair fralagde sig ansvaret

I stedet kom han igennem på en kundechat, hvor han til sin overraskelse fik at vide, at han selv skulle gøre sit krav gældende over for det spanske biludlejningsfirma Goldcar, som han på det tidspunkt overhovedet ikke havde kommunikeret med. Ryanair havde ikke ansvar for hans penge, lød det.

»Jeg synes, at det var meget mærkeligt, at Ryanair fralagde sig ethvert ansvar, selv om det var Ryanair, jeg havde indgået aftalen med,« siger Jesper Westergaard, som henvendte sig til både Forbruger Europa og Forbrugerombudsmanden, hvorefter han skrev til Ryanair, at Ryanair ifølge dansk lovgivning havde pligt til at give ham pengene tilbage.

Det virkede. Tirsdag i denne uge overførte Ryanair pengene til hans konto.

»Jeg er overbevist om, at det udelukkende skete, fordi jeg satte dem kniven for struben. Det svarer jo til, at man køber et fjernsyn i en tv-forretning, og når det så går i stykker, og man går hen i butikken for at klage, får man at vide, at man selv skal kontakte den kinesiske producent for at få sine penge tilbage,« siger han.

I Forbrugerrådet Tænk behandler seniorjurist Tina Dhanda Kalsi et stigende antal sager om formidleransvar, for det er ikke kun forbindelse med billeje, at formidler-tjenesterne blomstrer.

»Vi har set flere eksempler på, at selskaber prøver at gemme sig bag formidlerforbehold og fraskrive sig ansvaret - bl.a. rejseportaler, der sælger flybilletter, og dealsites, hvor der opstår tvivl om, hvem der har ansvaret, når noget går galt. Men hvis det ikke står klart for forbrugerne, at de har indgået en aftale med en anden part end dem, som de har handlet hos, så er det også dem, de har handlet hos, der har ansvaret for, at aftalen opfyldes,« siger hun.

Uforståelig situation

Hos Forbruger Europa oplever man, at formidlerne giver anledning til mange tvister.

»Denne sag om Ryanair er et typisk eksempel på en uforståelig situation, hvor forbrugeren selv skal kæmpe for at få sine penge tilbage, selv om der på hjemmesiden helt åbenbart står, at man kan fortryde aftalen. Det er fuldstændig uacceptabelt,« siger Lars Arent.

Han mener, at det i høj grad er op til folks temperament, om de vil leje bil via en formidler.

»Går man med livrem og seler og vil have størst mulig sikkerhed, er det en god idé at leje direkte hos selskabet, hvor der kun er én aftalepartner. Lægger man derimod meget vægt på, at prisen skal være lav, kan man gå via en formidler, men så skal man være forberedt på, at det kan give noget polemik, hvis noget går galt, men der er jo også masser af situationer, hvor det går godt,« siger han.

Det billige tilbud kan blive dyrt

FDM's råd er, at man laver aftalen direkte med biludlejeren og helst på en dansk hjemmeside, fordi man så kan gå til Forbrugerklagenævnet og klage, hvis noget går galt. Hvis lejeaftalen er indgået via en EU-hjemmeside, kan man klage til Forbruger Europa.

»Det vil typisk være billigere at leje bilen via en formidler, men det, der er sparet i første omgang, kan hurtigt blive en dyrt, hvis der sker en skade. Og ofte vil man opleve, at man bliver presset til at betale for diverse ekstraydelser, når man henter bilen på destinationen,« siger Helle Brasch fra FDM.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.