*

International

Klimaforandringer kan give markant mere turbulens på din flyvetur

Antallet af ulykker om bord på fly vil sandsynligvis være tredoblet i 2050.

Videoen foroven er især til de personer, der lider af flyskræk. Her kan du høre om flysikkerhed og opleve piloternes arbejde helt tæt på.

På fremtidige flyveture kan der blive flere gange, hvor du skal spænde sikkerhedsselen.

Klimaforandringer betyder nemlig, at der kommer mere turbulens på flyveture i de kommende årtier. Det skriver The Telegraph.

EU vil forfølge sag om Ryanairs masseaflysninger af fly

»Flypassagerer kan forvente, at tiden, de bruger på at flyve igennem turbulens, hvor de er begrænset til deres sæder, bliver fordoblet eller måske endda tredoblet på nogle ruter,« siger en af forskerne bag rapporten, Paul Williams, til The Telegraph.

Tallene stammer fra en ny rapport af forskerne Paul Williams, Luke N. Storer og Manoj M. Joshi i journalen "Geophysical Research Letters".

Paul Williams og Luke N. Storer er ansat i meteorologafdelingen på Universitetet i Reading. Manoj M. Joshi forsker på East Anglia Universitetet og er en del af den anerkendte enhed for klimaforskning "Climatic Research Unit".

Stort flyselskab lukker efter økonomisk kollaps - 900.000 kunder påvirket

"Clear-air turbulence" (godt vejrs-turbulens) er usynligt, og dermed kan både piloten og radaren sjældent forudse den form for turbulens, forklarer forskerne i rapporten.

»Vores resultater styrker også det stigende behov for at forbedre de operationelle prognoser for godt vejrs-turbulens. Selvom prognoserne indeholder brugbar information og påviseligt forbedrer sikkerheden på flyrejser, fortsætter prognoserne med at inkludere en betydelig brøkdel af falske positiver og missede hændelser,« skriver forskerne i rapporten.

Antallet af ulykker om bord på fly vil formentligt blive tredoblet i 2050, fordi turbulensen vil tage til i de kommende år.

Når godt vejrs-turbulens optræder, kan passagerer, der ikke er spændt fast, og personale på flyet blive kastet rundt i flyet, og det kan give dem skader, forklarer forskerne i rapporten.

»Medmindre luftfartsmeteorologer bliver bedre til at forudsige områder med turbulens, vil passagerer stå over for et øget ubehagsniveau fra ujævnheder i luften og en øget risiko for skader,« siger Paul Williams til The Telegraph.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
International
TV anbefaler
Analyse
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her