For Gud, konge og fædreland

Krigsdrama: Pilou Asbæk spiller hovedrollen som militærets mand i det store krigsdrama ”9. april”, der får premiere til næste forår.

Artiklens øverste billede
Filmen ”9. april” tager udgangspunkt i en gruppe danske cykelsoldater, der som fortrop får til opgave at bremse den tyske overmagt, indtil de danske forstærkninger når frem. Pr-foto

Klokken 4 om morgenen skete det. Civilklædte tyskere sneg sig over grænsen ved Padborg og dræbte tre patruljerende danske grænsevagter for at forhindre dem i at slå alarm og afsløre de 38.000 tyske soldater, der stod klar til at indtage Danmark.

Blot 11 minutter senere rullede den første tyske bataljon over grænsen.

Men hvad de havde forventet skulle være en nem invasion, blev til en kamp med store tab på begge sider, for i Sønderjylland stod en underlegen hær af danske drenge klar og ydede en overraskende modstand mod den tyske besættelseshær, der var den største og mest moderne hær i Europa.

Torsdag den 9. april næste år er det 75 år siden, at Danmark for første og eneste gang måtte underkaste sig et andet land. I den forbindelse sætter instruktør Roni Erza i sin nye storfilm ”9. april” fokus på den danske indsats i de fire skæbnesvangre timer, fra alarmen lød hos den danske hær, og til soldaterne fik besked på overgivelse.

»Jeg har altid vidst, at danskerne gjorde modstand mod tyskerne om morgenen den 9. april, men slår man det op, står der ”næsten ingen modstand”. Det viste sig dog, at den ”næsten ingen modstand” varede fire timer, hvor de danske drenge kæmpede med alt, hvad de havde, for at stoppe den tyske besættelseshær. Den historie vil jeg gerne fortælle,« siger filmens instruktør, Roni Erza.

En ubehagelig cykeltur

Filmen tager sit udgangspunkt i Sønderjylland, hvor en gruppe danske cykelsoldater beordres ud som fortrop for, imod alle odds, at bremse overmagten, indtil de danske forstærkninger kan mobiliseres, og i de skæbnesvangre timer følger man Pilou Asbæk i rollen som sekondløjtnant Sand og hans cykeldeling, der som de første mødte fjenden i kamp.

På trods af at der efterhånden er mange danske film om Anden Verdenskrig, belyser Roni Erza et ikke tidligere belyst emne i forhold til krigen. Pr-foto

For det var netop et billede af danske cykelsoldater på vej mod krig, der for fire år siden inspirerede Roni Erza til ”9. april”.

»Jeg faldt over nogle fantastiske og absurde historier om unge drenge, der på cykler blev sendt ned mod Europas stærkeste, hvor de blev angrebet af både kampvogne og fly. Om de gjorde en reel forskel, er ikke til at sige, men de gav ikke op, før de fik at vide, at de skulle give op,« siger han.

På trods af at der efterhånden er mange danske film om Anden Verdenskrig, belyser Roni Erza et ikke tidligere belyst emne i forhold til krigen.

»Ingen krigsfilm handler om overgivelse, hvilket er et meget spændende emne. Hvordan det præger unge mennesker, at man pacer dem fremad for så pludselig at sige stop, er det samme, om det er Afghanistan, Irak eller Anden Verdenskrig. De kæmper, de mister venner, og så bliver stikket pludselig trukket af politiske årsager, så det går op for disse mennesker, at de er brikker i et større spil,« fortæller Roni Erza.

Han understreger, at det eneste, man som soldat ikke lærer i hæren, er at overgive sig.

Autenticitet i højsæde

Butikker som ”A. Vagner – Dameklæder”, ”A. Nielsen – Vinhandel og Tobak” samt ”Peter Ludvigsen – Farver og Kolonial” danner rammerne om det brostensbelagte torv midt i Haderslev centrum. Et torv, der normalt hører år 2014 til, men i som under filmoptagelserne er blevet sendt 74 år tilbage i tiden, og hvor sandsække og trækærrer danner en barriere mod de tyske tropper, der om lidt trænger ind i byen.

Optagelserne til en af ”9. april”s sidste kampscener – slaget om Haderslev – er i fuld gang, og de kampklare danske soldater venter spændte iført knælange, grønne uldjakker, store støvler og en hjelm af metal, der for alvor holder varmen inde på den varme junidag. Med sig har de foruden deres gevær også hver en gammel kasse med ægte udseende patroner og en gammel skovl. Alt skal være autentisk.

Netop derfor har det også været vigtigt at kunne filme en del af ”9. april” i Haderslev, som spiller en stor rolle i filmen.

»Det har været en kæmpe gave for os skuespillere at få lov til at optage i de præcist samme gader, som kampene foregik i for 74 år siden. Det gør det meget mere virkeligt for os,« fortæller Pilou Asbæk og tilføjer, at han desuden har fået militær træning af den danske generalløjtnant Kjeld Hillingsø for at få alle detaljerne i sin karakter helt korrekte.

Pilou Asbæk spiller hovedrollen som sekondløjtnant Sand. Pr-foto

Filmens manuskript, der er skrevet af Tobias Lindholm, som også står bag ”Jagten”, ”Borgen” og ”Kapringen”, er derfor også baseret på øjenvidneberetninger – samtaler og interview med de få overlevende veteraner, der den 9. april 1940 stod ansigt til ansigt med nazisterne. Kun hovedpersonen, sekondløjtnant Sand, er ikke virkelig.

»Der var så mange episoder, vi havde lyst til at inddrage i denne film, at det var umuligt for os at vælge en specifik og virkelig person, der skulle gennemgå dem alle. Derfor skrev vi den fiktive karakter sekondløjtnant Sand, som er sammensat af de forskellige rapporteringer og breve, vi har fra dengang,« siger Roni Erza og tilføjer, at alle episoderne i filmen er baseret på virkelige begivenheder.

Manden i systemet

Hovedkarakteren, sekondløjtnant Sand, er desuden skildret på en noget utraditionel måde.

»Jeg er meget betaget af historien, der ikke handler om manden mod systemet, men manden i systemet, som er splittet mellem sin sjæl og sin pligt. Filmen handler derfor ikke om godt og ondt – om de onde tyskere mod de gode danskere. Den handler om de menneskelige relationer i en situation, hvor hovedpersonen står over for pligten til at drage i krig mod en overmægtig hær samt pligten over for sine mænd og deres familier til at få dem sikkert hjem igen,« fortæller Roni Erza.

Tilbage i 1940 lykkedes det sidste dog ikke særligt godt, da 16 danske soldater omkom, mens 23 blev meldt hårdt såret, inden regeringen og Kong Christian X officielt kapitulerede hen på formiddagen den 9. april. Soldater, der var draget i krig for Gud, konge og fædrelands skyld.

For Pilou Asbæk indkapsler en bestemt replik fra begyndelsen af filmen alt det, ”9. april” prøver at skildre. Heltedåden, udfordringerne og den lille mand i det store system.

»Der er en smuk replik, hvor jeg på et tidspunkt kigger en sergent i øjnene og siger: ”Gud, konge og fædreland. Det er lige før, at Danmark drager i krig.” Og så siger han: ”Javel, sekundløjtnant Sand. Men mændene først.” Det siger alt for mig,« fortæller Pilou Asbæk.

Han tilføjer, at hans karakter repræsenterer orden. En systemets mand.

»Sand repræsenterer for mig den historie, som mine forældre har fortalt mig om deres forældre – den stille mand, der tager imod en ordre og udfører den. Det appellerede til mig at få lov til at lave en arketype. Et menneske, som jeg kun havde hørt om og læst om i historiebøgerne,« siger Pilou Asbæk.

Potentiel publikumsbasker

Filmens samlede budget er på 22 mio. og er bl.a. blevet støttet af Det Danske Filminstituts såkaldte Markedsordning, TV2 og Haderslev Kommune, og det ser ud til, at ”9. april” har potentialet til at blive en stor succes, da danske film om krigsårene normalt tiltrækker et stort publikum.

Andre danske film om Anden Verdenskrig som Ole Christian Madsens ”Flammen og Citronen” og Anne-Grethe Bjarup Riis’ ”Hvidsten Gruppen” fik stor succes og solgte henholdsvis 667.000 og 764.000 billetter. De blev desuden årets mest sete danske film i biograferne i 2008 og 2012.

Ifølge Pilou Asbæk er grunden til den store interesse, at stort set alle danskere har en relation til krigen og til den 9. april, hvilket både indgyder en vis ærbødighed og respekt.

»Da jeg ringede hjem til min far og fortalte, at jeg skulle lave en film om 9. april, spurgte han, om en af karaktererne hed Sigfred. Det er min farfar, som var motorcykelbetjent ved grænsen og var en af de første danskere, der blev arresteret af tyskerne. Og det er jo absurd, at en dreng fra Københavns bedsteforældre var med den 9. april i 1940 og måtte overgive sig til den tyske stormagt,« siger Pilou Asbæk.

Dette er en Premium-artikel, der normalt kræver abonnement. Se det løbende udvalg af kvalitetsjournalistik på Premiumforsiden. Den første måned som Premium-abonnent er gratis, og der er ingen binding.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen