mandag 16. maj 2022
Log ind Log ud Køb
Du er ikke logget ind.
  • Mit login
  • Mit abonnement
  • Mit JP
  • E-avis
  • Min læseliste
  • Kontakt kundecenter
Log ind Log ud Køb abonnement
  • Seneste nyt
  • Indland
  • Politik
  • JP Erhverv
  • International
  • Europa
  • USA
  • Mellemøsten
  • Asien
  • Afrika
  • JP Aarhus
  • Aarhus
  • Syddjurs
  • Norddjurs
  • Favrskov
  • Silkeborg
  • Skanderborg
  • Odder
  • Debat
  • Livsstil
  • Digitalt
  • Mad og vin
  • Familie og sundhed
  • Sport
  • Fodbold
  • Håndbold
  • Cykling
  • Formel 1
  • Tennis
  • Kultur
  • Litteratur
  • Musik
  • Streaming, Film og TV
  • Teater
  • Debat
  • Debatindlæg
  • Leder
  • Blogs
  • Kommentar
  • Rejser
  • Bolig
  • Biler
  • Foto
  • Viden
  • Podcast
  • Briefing
  • Hjernesport
  • TV-oversigt
  • Nyhedsbreve
  • Rettelser
  • RSS
  • Virksomhedsdata
  • Persondatapolitik
  • Administrér samtykke
  • Annoncørbetalt indhold:
    • Direkte
  • Rabatkoder:
    • Asos
    • CDON
    • Shaping New Tomorrow
    • Simple Feast
    • Hiper
  • Sammenlign:
    • Bredbånd
    • A-kasser
    • Streaming
    • El-priser
    • Mobilabonnement
    • Måltidskasser
12:30
Lokalkolorit og tvivlsom kommunalpolitik serveres i velklingende, musikalsk indpakning i Heinrich Christensens overraskende sjove farce ”Vi bygger en vej”, der fortæller historien om etableringen og nedlæggelsen af Thomas B. Thriges Gade i Odense
”Vi bygger en vej” på Odense Teater er hylende morsom og fuld af selvironi      
14/5
Der er ikke meget historie at forstå i ”Don Quixote”, men den er til gengæld sprængfyldt med humor og imponerende balletpræstationer.
Det Kgl. Teaters ”Don Quixote” er både smuk, imponerende og underholdende
12/5
Nanna Bøttcher, Mette Døssing og Jacob Madsen Kvols udgør et stærkt trekløver i Peer Perez Øians fascinerende iscenesættelse af Tennessee Williams’ ”Omstigning til Paradis” på Aarhus Teater.
"Omstigning til Paradis": Stærkt drama med forrygende skuespilpræstationer
11/5
Teaterdirektør Per Smedegaard, Svalegangen, mener, at det, i lyset af hvad der sker i Europa lige nu, er tydeligt, at vi har brug for fortællinger og mulighed for at reflektere.
Corona og krig: Det er nu, der er brug for kunsten
9/5
Odense Sommerrevy driller Putin og de russiske oligarker, men revyen savner generelt pointer og bæres først og fremmest af de medvirkende.
Revyanmeldelse: En halvskaldet Putin og »oligakkede« oligarker i Odense Sommerrevy
8/5
Sune C. Abel og Kaja Kamuk giver liv til to unge mennesker fra vidt forskellige verdener i ”Frihed, lighed og laks”. Foto: Niels Reiter
"Frihed, lighed og laks": Kvindekamp på Himmerlands Teater
7/5
Anmeldelse: Bag den overdådige, guldbelagte overflade i Benjamin La Cours betagende scenografi spirer det modbydelige og grimme frem i Niclas Bendixens gennemførte iscenesættelse af musicalklassikeren ”Cabaret” på Aarhus Teater.
"Cabaret" – guldbelagt glamour gennemsyret af grimhed
6/5
Farvestrålende og festlig iscenesættelse af musicalen ”Sugar” på Aalborg Teater.
"Sugar": Musical med sexet frontfigur
2/5
Det Kgl. Teater portrætterer mandebladet Ugens Rapport, hvor Kurt Thyboe skabte banebrydende journalistik bag de bare bryster på forsiden.
Teater om banebrydende journalistik med bare bryster: Forestillingen er både en grotesk karikatur og et hjerteligt portræt
2/5
”Margaridas metode” på Vendsyssel Teater er fuld af selvmodsigelser, der kunne have været sjove, men aldrig rigtigt bliver det.
Margaridas metode: Teatermonolog lærer os, at »livet er et røvhul«
29/4
Med stor kærlighed til de virkelige landsbysamfund, som historien er inspireret af, har Henrik Szklany med ”Himmelvendt” skrevet et stykke vedrørende dramatik til de fem afgangsstuderende i skuespil ved Den Danske Scenekunstskole Aarhus.
Teater: Kærlighedserklæring til landsbysamfund og morfars gamle Ferguson
25/4
Instruktøren Anja Behrens har skabt en kollage over fortællingen ”Odysseen”, hvor Odysseus martres af sine barbariske blodsudgydelser.
Krigshelt eller barbar? En advarsel imod krigens heltedigtning på Det Kongelige Teater
23/4
Marianne Mortensen leverer en sprudlende stærk skuespilpræstation som oberstinden i Pia Rosenbaums iscenesættelse af finske Rosa Liksoms roman.
Monolog: Oberstinden lærte, at »den, man tugter, elsker man«
6/4
Bubber og Julie Berthelsen er et yderst velfungerende værtspar i årets udgave af Cirkus Arena, der også får os helt ud på kanten af stolene.
Cirkus Arena på tur med gedigent 65-års jubilæum: Vi glemmer helt at savne elefanterne
4/4
Anmeldelse: Scenografi og kostumer er i top i Kamilla Bach Mortensens iscenesættelse på Kolding Egnsteater, mens resten lader lidt tilbage at ønske.
”Dr. Möllers Musikalske Medicin Show” er som en pose blandede bolsjer
30/3
Hotel Pro Formas skuespil ”I krydset får de ny sofa” er en fysisk, sanselig forlængelse af Helle Helles sproglige univers.
4 stjerner: Skuespil på Aalborg Teater er en fysisk og sanselig forlængelse af Helle Helles sproglige univers
29/3
Den nyskrevne musical ”She Loves You” med et soundtrack af sammenflettede Lennon og McCartney-sange imponerer først og fremmest musikalsk.
Ny Lennon og McCartney-musical brillerer især på ét punkt
28/3
Morten Lundgaards vellykkede teaterversion af Stig Tøftings livshistorie fra biografien ”No Regrets” lærer os, at modgang hærder.
”No Regrets”: Tøfting-teaterforestilling sender publikum på tur gennem hele følelsesregistret
28/3
Anmeldelse: ”Jeg er mig” handler om ungdommelig identitetssøgen. Men Rasmus Krone Andersens tekst bygger på bagklogskabens klare lys og ender med at lande mellem to stole.
”Jeg er mig” rammer ikke plet hos hverken voksne eller unge
28/3
Det starter lidt vagt, men ender med et brag, når Mads M. Nielsen iscenesætter Julia Jordan og Juliana Nashs korte rockmusical ”Murder Ballad” på Fredericia Musicalteater.
Rockmusicalen ”Murder Ballad”: Trivielt trekantsdrama med dødelig udgang
23/3
Camille Sieling Langdals iscenesættelse af Hofmannsthals ”Elektra” fra 1903 er med et tidsløst udtryk og sære eksistenser alt andet end en klassisk græsk tragedie.
På Odense Teater udebliver forløsningen, og livet slutter for den tragiske heltinde Elektra
20/3
Teatret Møllens ”Den første sten” er en stærk romanadaption, hvor distancen i spillestilen både bliver forestillingens styrke og svaghed.
Anmeldelse: En del af publikum gik undervejs, mens vi andre var grebet af den stærke fortælling
18/3
Musicalen ”Elsk mig i nat” har banaliteter og melodrama nok til en hel sæbeopera, men det ringe drama opvejes heldigvis af gode sangere.
Hitspækket musical: ”Elsk mig i nat” malker 1980’er-poppens succes uden det mindste spor af dramatisk kvalitet
14/3
Signe Egholm Olsen og Rasmus Bjerg forsvarer forbilledligt deres usympatiske roller i opsætningen af tragedien ”Medea”.
Verdens ældste skilsmissedrama: Medeas vrede over Jasons utroskab buldrer som en vulkan
11/3
I Anders Lundorphs seværdige iscenesættelse af Thomas Markmanns ”Dynastiet” fremstilles Danmarks magtelite som mennesker, der vil gøre hvad som helst for at bevare deres positioner.
Corporate sprogbrug og jagtjargon: ”Dynastiet” sætter spot på Danmarks finansielle elite
7/3
Aalborg Teaters ensembleskuespillere Marie Knudsen Fogh og Martin Ringsmose leverer fremragende præstationer i Edward Albees “Hvem er bange for Virginia Woolf?“
Fascinerende og frastødende teater: Måske afholder længden nogle fra at købe billet. Men det vil være en fejltagelse
4/3
Hvor finder man sine forbilleder, når de mandlige filmhelte, man er vokset op med, er forældede og politisk ukorrekte? Det er nogle af de aktuelle spørgsmål, som ”Ridley Scott Metoden” på Teater Nordkraft kredser omkring.
Cis-hetero-leverpostejs-mandens dilemma: ”Ridley Scott Metoden” på Teater Nordkraft er til mænd på 40+
1/3
Anmeldelse: Folketeatrets alderdomskomedie ”Maddiker” er et morsomt, morbidt og tankevækkende ”three women show” om at blive gammel og leve med det.
Alderdomskomedie: Kunsten ved at blive gammel og leve med det
1/3
Anmeldelse: Christian Lollikes dramatisering af ”Sandmanden” iscenesættes vellykket på Aarhus Teater med dansere fra Holstebro Dansekompagni som en fysisk forlængelse af hovedpersonens indre splittelse.
Foruroligende mareridtsteater: Aarhus Teaters version af Sandmanden sætter spot på overvågningssamfundet
26/2
En amerikansk dramatiker har skrevet en efterfølger til norske Henrik Ibsens ”Et dukkehjem”, som lige nu kan opleves i traditionelle klæder på Himmerlands Teater i Hobro.
Hvor gik Nora egentlig hen? Himmerlands Teater kommer med svaret i ”Et dukkehjem – 15 år senere”
14/2
Der er truffet en række pudsige valg i Maren Bjørseths iscenesættelse af ”Romeo og Julie” på Aarhus Teater, men heldigvis ikke nok til at ødelægge de betagende præstationer hos de to hovedrolleindehavere.
Pudsig iscenesættelse af ”Romeo og Julie” på Aarhus Teater
13/2
Lars Mølsted og Silas Holst er en forrygende duo som skofabrikant og dragqueen i Det Ny Teaters opsætning af power-musicalen ”Kinky Boots”.
Mænd i høje hæle: Silas Holst springer ud som primadonna i musicalen ”Kinky Boots”
13/2
”Laser og pjalter” er en fascinerende disharmonisk musical, der i Moqi Simon Trolins sikre iscenesættelse på Odense Teater samles til en interessant helhed båret af stærke skuespilpræstationer.
Laser og pjalter: Forrygende præstation i Odense Teater
10/2
Det skumle pladeselskabs musikalske turnéforestilling ”Hjælp, vi er gift” byder på revylignende sketcher med et noget altmodisch blik på parforhold og ægteskab.
Skuespil: Trine Gadeberg og Jan Svarrer som syngende parterapeuter i ”Hjælp, vi er gift”
8/2
Det er både underholdende, moderne og herligt teatralsk, når Folketeatret opsætter P.O. Enquists morsomme kammerspil ”Fra regnormenes liv”.
Stjernebesat teater: Midnatssalon med Johanne Luise Heiberg og H.C. Andersen i Folketeatrets ”Fra regnormenes liv”
7/2
Nanna Cecilie Bang står bag teksten til monologen ”The Supreme Gentleman” på Aarhus Teater, der giver stemme til den vrede, unge mand, som retter alt sit had mod kvinder.
Mænd, der virkelig hader kvinder: Jacob Madsen Kvols er skræmmende overbevisende i monologen ”The Supreme Gentleman” på Aarhus Teater
3/2
I Kristján Ingimarssons fysisk krævende iscenesættelse ”Bloom” vælter kvinderne omkring som hovedløse høns for at nå frem til deres ypperste livsopgave: Forbrug!
Teater iscenesætter alternativt forskningsprojekt: Nøgne kvinder indsvøbt i plastic opdyrkes som ultimative forbrugere i ”Bloom” på Teater Nordkraft
31/1
Sæsonens familieforestilling på Aalborg Teater er en alternativ, farverig og ikke mindst underholdende version af H.C. Andersens eventyr.
5 stjerner til Aalborg Teater: Viktor Tjernelds fortolkning af ”Kejserens nye klæder” er en festlig farveeksplosion, der sætter gang i lattermusklerne
31/1
Ina-Miriam Rosenbaums forestilling ”Det fortrolige rum” sætter satirisk spot på offentlighedsloven og sætter tankerne i gang hos publikum.
4 stjerner: Højaktuelt politisk teater efter to år med pandemi og undtagelsestilstande
30/1
Den professionelle skuespiller Amalie Dollerup og 9-årige Clara Schelling spiller fornemt sammen som henholdsvis Frøken Honey og Matilda i ”Matilda the Musical”. Foto: Miklos Szabo
Topprofessionelle rollinger: Det Kongelige Teaters ”Matilda the Musical” imponerer med begavede og velindstuderede musicalbørn
Grundlagt i 1871

Adresser:

  • Mediebyen 3
    8000 Aarhus C
    +45 87 38 38 38
  • Rådhuspladsen 37
    1785 København V
    +45 87 38 38 38

Udgiver:

  • JP/Politikens Hus

Redaktionen:

  • Kontakt redaktionen
  • Indsend debatindlæg
  • Nyhedsbreve

For annoncører:

  • Annonce

    Køb abonnement

    Erhvervs­abonnement

Om avisen:

  • Om Jyllands-Posten
  • Karriere
  • Fonde og legater
  • Skole
  • Whistleblowerordning
  • Persondatapolitik
  • Administrér samtykke

Ansv. chefredaktør:

  • Jacob Nybroe

For abonnenter:

  • Mit login
  • Mit abonnement
  • Mit JP
  • E-avis
  • Mine gemte artikler
  • Kontakt kundecenter
  • Abonnementsvilkår
© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her