Politiet tester ny fartkontrol i Øresundstunnelen

Bilister under Øresund bliver for fremtiden automatisk fartkontrolleret, oplyser Rigspolitiet.

Artiklens øverste billede

Øresundstunnelen bliver for fremtiden et rigtig dumt sted at trykke for hårdt på speederen. Rigspolitiet oplyser, at de i det nye år forventer at opsætte en fartkontrol i tunnelen, der skal fange fartsynderne.

Tidligere har politiet på klassisk vis sat betjente med fartmålere ned i tunnelen, men grundet den manglende plads og en uhensigtsmæssig risiko ved opbremsende billister har man valgt at forlade den metode.

Derudover er bilisterne gennem SMS-kædebeskeder og Facebook-grupper dygtige til at advare hinanden om, hvor og hvornår der er kontrol.

I stedet vil man nu forsøge sig med en automatiseret form for fartkontrol, der hedder Automatisk Trafik Kontrol (ATK).

ATK tjekker, hvor lang tid bilisten er om at komme fra et sted til et andet. Ud fra det kan en gennemsnitshastighed beregnes, og hvis farten har været for høj, kan der automatisk uddeles en bøde. Kontrollen bliver på forsøgsbasis.

Man har tidligere - i 2009 - forsøgt sig med fartkontrol gennem de 200 kameraer, der sidder i Øresundstunnelen.

Den metode blev dog hurtigt droppet, da der var en marginal forsinkelse på billederne, og politiet kunne derfor ikke garantere, at målingerne - og eventuelle bøder - var korrekte.

Øresundsbroens sikkerheds- og miljøchef, Ulla Vesterskov Eilersen, er som politiet bekymret for ulykker i tunnelen, der er svært fremkommelig for redningsmandskab og sårbar overfor brand.

- Fartoverskridelserne er ikke blevet færre med årene, men mindst fem ulykker i tunnelen kan tilskrives for høj hastighed. Mindst én af de ulykker kunne have haft en fatal udgang, hvis der havde været flere passagerer i bilen, siger hun til Fokus Øresund.

/ritzau/

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.