Hvem vil købe skandaletoget?

Der er international interesse for at købe DSB's kasserede IC2-tog, fortæller den tyske sælger.

Artiklens øverste billede
DSB har 15 af sine 23 IC2-tog til salg. De står lige nu opmagasineret i Fredericia og som her i Tinglev. Foto: Michael Nielsen/TVSyd

Der er endnu ikke kommet et bud på de 15 IC2-tog, som DSB har sat til salg, men...

Det tyske firma Rail-assets, der står for salget af DSB's kasserede IC2-tog, fortæller om interesse for toget, som man forsøger at sælge både i Europa og i resten af verden.

»Vi har kun haft toget til salg i ca. tre uger, og det tager typisk to-tre måneder at afklare, om der er købere til et tog som IC2,« fortæller direktør Georg Kreitmair fra Rail-assets til Jyllands-Posten.

»Derfor skal vi bruge yderligere mindst otte uger for at finde ud af, om togene kan sælges.«

Ifølge Georg Kreitmair er interessen nogenlunde som forventet. Han vil dog ikke løfte sløret for, hvem der konkret har vist interesse for togene, eller hvor en mulig køber kommer fra.

Mandag formiddag havde 130 mulige købere været inde og læse annoncen på rail-assets.de, der kræver et særligt login.

DSB har ikke sat nogen pris på, hvor meget selskabet forlanger for de 15 IC2-tog, men de danske statsbaner har allerede nedskrevet de 23 IC2-tog, man ejer, til 0 kr. Og kilder i branchen vurderer, at det kan komme til at koste helt op mod en mio. kr. at skrotte de kasserede tog, derfor kan salgsprisen blive meget lav - eller sågar ende med at blive negativ.

ISC2-toget er lillebror til det mere kendte IC4, blot har IC2 kun to vogne mod IC4's fire vogne. Samtidig har det vist sig, at IC2-toget kører endnu dårligere end IC4-toget, hvilket resulterede i, at DSB i august sidste år besluttede helt at opgive at køre med IC2-togene.

De skandaleramte tog kommer næppe til at køre med danske passagerer, både Arriva, der er den største private togoperatør i Danmark, og Nordjyske Jernbaner, der står for en stor del af togdriften i Nordjylland, siger nej tak til IC2.

De 23 IC2-tog, der lige nu står opmagasineret i Tinglev og Fredericia, blev i sin tid købt for 800 mio. kr.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.