Dyster trafikrapport holdt tilbage

Folk fra Transportministeriet har tilbageholdt en rapport, der går imod regeringens politik om at hæve hastigheden på de danske veje. »Dybt betænkeligt,« siger trafikforskere.

Artiklens øverste billede

Danskerne må ikke få at vide, at det koster flere dræbte og tilskadekomne at hæve hastigheden på de danske veje.

I et halvt år har en rapport om effekten af at hæve hastigheden på motorvejene ligget og samlet støv i Transportministeriet - angiveligt fordi den viser det modsatte af, hvad regeringen gerne vil have. Regeringen vil hæve farten på nogle landeveje, men rapporten viser, at højere fart giver flere dræbte og tilskadekomne.

Ifølge Morgenavisen Jyllands-Postens oplysninger har rapporten om konsekvenserne af en højere fart på motorvejene ligget klar siden november, men forskerne bag har haft forbud mod at offentliggøre deres resultater. Kun fordi dele af rapporten i sidste uge blev fremlagt på en konference i Finland, har Jyllands-Posten fået fat i konklusionerne, der viser et entydigt billede af, at højere fart giver flere dræbte og tilskadekomne.

Syltet af politiske grunde
Forskningsleder Harry Lahrmann, der er leder af trafikforskningen ved Aalborg Universitet, er ikke i tvivl om, at rapporten bevidst er blevet syltet af politiske grunde.

»Det dækker over, at man ikke har haft lyst til at få rapporten ud. Så vidt jeg har forstået, er det Transportministeriet, der ikke vil have den ud. Det er skræmmende at holde sådan noget hemmeligt, især da politikerne samtidig arbejder på at få hævet farten på landevejene fra 80 til 90 km/t,« siger Harry Lahrmann, der betegner tilbageholdelsen som »dybt betænkeligt i forhold til demokratiet«.

Trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitetscenter, RUC, er af samme opfattelse.

»Det er betænkeligt, at man tilbageholder sådan en rapport. Men Transportministeriet er et meget politisk ministerium, der er meget lidt fagligt. Det så vi også i forbindelse med Infrastrukturkommissionens arbejde, der blev styret meget hårdt. Der var ting, den ikke måtte arbejde med, og der var ting, der skulle være med. Denne rapport er bl.a. lavet af forskere fra DTU Transport, der er en forskningsenhed med stærke bindinger til Transportministeriet, og hvor man er meget afhængige af at få opgaver fra ministeriet. Det er også en måde at få folk til at sige mindre, end de ellers ville have gjort,« mener Per Homann Jespersen.

Hos Rådet for Større Trafiksikkerhed har dokumentationschef Jesper Sølund ventet længe på rapporten.

»De konklusioner fra rapporten, som jeg har set, viser en klar sammenhæng mellem højere fart og flere dræbte og tilskadekomne. Man kan ikke bare sætte farten op, uden at antallet af ulykker stiger.«

Heller ikke et spørgsmål fra trafikordfører Pia Olsen Dyhr (SF) om effekten af at hæve farten har Transportministeriet reageret på, selv om svarfristen udløb for mere end en uge siden.

SF: Demokratisk problem
»Jeg ved, at rapporten har været færdig siden november, men har været holdt tilbage. Det er et stort demokratisk problem, fordi regeringen samtidig kører med en anden dagsorden med højere hastigheder. Når rapporten kommer, vil jeg kalde ministeren i samråd for at få svar på, hvorfor man har holdt den tilbage, ligesom jeg vil vide, hvilke andre rapporter, man har holdt hemmelige,« lyder det fra Pia Olsen Dyhr.

Hos transportminister Carina Christensen (K) ønsker pressechef Jesper Damm Olsen ikke at svare på, hvad der er sket med rapporten. Han sender sagen videre til Vejdirektoratets pressechef, Brian Christensen:

»Vi arbejder stadig på rapporten, men den skal være færdig inden sommerferien. Vi afprøver, hvor robust den er, så vi får sikre resultater. Den ligger ikke i en skuffe og samler støv,« siger han.

SE OGSÅ: Danskernes værste trafiksynder

null

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.