Annonce
Formel 1

Charles Leclercs halo modtog et tryk på 5.000 kilo i sammenstødet med Alonso på Spa

Udregninger viser, at Charles Leclercs halo modtog et stort pres, da Alonso dæk ramte.

Alonsos bil rammer direkte ned på Leclercs Sauber. Foto: Geert Vanden Wijngaert/AP

Den såkaldte halo – den glorielignende livredder, der ligger rundt om Formel 1-kørernes hoveder – ser ud til at have bestået testen.

I starten af det belgiske grandprix kørte Nico Hülkenberg op bag i Fernando Alonso. Spanierens bil blev løftet op i luften af det voldsomme sammenstød, og ramte Charles Leclercs bil på vej ned. På billeder kan man se, hvordan Alonsos dæk og hjulophæng banker direkte ned på haloen på Leclercs Sauber-bil.

Alle tre biler udgik, og efterfølgende var der billeder af Leclercs halo, hvor man kunne se en sort stribe. Angiveligt fra Alonsos dæk.

Nu har Formel 1’s løbsdirektør, Charlie Whiting, løftet sløret for konklusionen på de efterfølgende undersøgelser.

»Vores konklusion er, at haloen blev udsat for et tryk på næsten det halve af det tryk, som den blev udsat for under testene,« siger Charlie Whiting ifølge crash.net.

Trykket estimeres til at være 5.000 kilo ved nedslaget.

»Det faktum, at hjulophænget knækkede, da det ramte haloen, viser, hvor stort trykket var,« siger Charlie Whiting.

Formel 1-feltet hylder haloen efter voldsomt uheld: Den er det hele værd

På trods af det voldsomme pres på haloen vil løbsdirektøren ikke konkludere, om den også reddede Charles Leclercs liv.

»Der er vi ikke noget frem til en konklusion endnu. Vi har brug for mere research for at forstå mekanismerne i sådan en ulykke,« siger Charlie Whiting.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Sport
Annonce
Bolig
Danskernes design: Vi eksperimenterer på badeværelset, men køkkenet skal stadig være hvidt
Individualitet, farver og sanselighed er blandt nøgleordene, når blikket kastes på de nye køkkener og badeværelser. Det individuelle præg er centralt, ligesom behovet for at nyde materialer og design fylder. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her