*

Formel 1

Formel 1 slog rekord på rekord

Mere downforce, bredere dæk. Formel 1-bilerne kørte hurtigere end nogensinde.

Det italienske dækfirma Pirelli leverer dæk til Formel 1. For bedre at kunne udvikle dækkene modtager Pirelli alle data fra alle biler igennem sæsonen, og nu har italienerne leget med tallene fra 2017, som viser masser af fascinerende fakta.

I forhold til 2016 kørte bilerne meget, meget hurtigere. Det skyldes, at bilkonstruktørerne fik mulighed for at ændre vingerne både foran og bagpå, således at downforce blev højere. Den øgede downforce gør, at bilerne kan køre langt hurtigere igennem svingene på banerne – og som en konsekvens fik Pirelli også til opgave at gøre dækkene 25 pct. større.

Generelt steg hastigheden i alle sving, hvor kørerne talte om, at nogle sving i 2017 gik til at være ”flat out” – altså med sømmet i bund – hvor de i 2016 måtte lette på speederen for ikke at ryge af banen.

Det sås tydeligst i Barcelona, hvor bilerne satte hastigheden voldsomt op i to sving: Sving 3, hvor hastigheden gik fra 212 km/t. i 2016 til 248 km/t. i 2017, mens sving 9 havde en forøgelse fra 215-245.

Grafik: Pirelli

Som en konsekvens af den øgede hastighed faldt omgangstiderne også betragteligt i forhold til sidste sæson, i gennemsnit 2,698 sekunder. På Silverstone i Storbritannien kørte den kommende verdensmester, Lewis Hamilton, næsten fem sekunder hurtigere end Nico Rosbergs hurtigste omgang sidste år.

I alt slog 2017-bilerne omgangsrekorden på 11 baner af de 20.

Grafik: Pirelli

Hastigheden blev naturligvis også øget i kvalifikationen, i gennemsnit med 2,45 sekunder. Hurtigst gik det på Spa i Belgien, hvor Hamilton kvalificerede sig 4,191 sekunder hurtigere end sidste år.

Grafik: Pirelli

Sebastian Vettel nåede den højeste hastighed igennem hele sæsonen, da han pressede sin Ferrari op på 362,4 km/t. på banen i Mexico.

I Formel 1 taler man om at få dækkene til at nå den rette temperatur, og når man ser, hvor store udsving asfalttemperaturen har, forstår man, at dette er lidt af en kunst.

I Ungarn boblede overfladen med 55 grader, mens den i Kina var helt nede på 14 grader.

Bilerne brugte i alt 12.920 dæk, hvoraf 1.388 var regnvejrsdæk.

Grafik: Pirelli

Se flere af Pirellis tal her.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her