Formel 1

Formel 1 satser på London, New York og København

Arbejdet med at få Formel 1 til København er kommet et markant skridt tættere på at blive til virkelighed.

En forlænget weekend i 2020 med Kevin Magnussen, Lewis Hamilton, Max Verstappen og resten af kollegerne drønende med 300 km/t over Knippelsbro inden en hård opbremsning foran Christiansborg er kommet et markant skridt videre i at blive virkelighed.

Det viser en aktindsigt, som Jyllands-Posten har fået i en mailorientering fra idémand og tidligere videnskabsminister Helge Sander til finansminister Kristian Jensen (V), erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) og kulturminister Mette Bock (LA).

I mailen fra den 8. november oplyser Helge Sander, at FMO, (Formel 1-organisationen, red.) klart har sagt, at man »har et stort ønske om at få København på kalenderen«, som Helge Sander formulerer det.

Den seneste udvikling viser, hvor godt og gennemseriøst et stykke arbejde der er blevet lavet fra dansk side.
Thomas Wulff, Formel 1-ekspert

»I deres (Formel 1-organisationens, red.) strategioplæg for 2020 står der helt præcist, at man satser på tre nye løb – i New York, London og København,« skriver Sander.

Mens de første møder tidligere på året mellem det danske bud og Formel 1-organisationen i London og Singapore udelukkende handlede om at få vendt tomlen op til et dansk bud ud fra praktiske og sportslige årsager, var omdrejningspunktet på det seneste møde i starten af november i London økonomien bag forslaget. Her har formanden og adm. direktør for Formel 1-organisationen, Chase Carey, også udtrykt begejstring for det danske bud. Ligesom amerikaneren og den øvrige topledelse planlægger et besøg til København i december for at mødes med Kristian Jensen, Brian Mikkelsen og Mette Bock – ifølge Helge Sanders mail. Den tidligere videnskabsminister har tidligere udtalt til Jyllands-Posten, at han mener, Formel 1 i København kan arrangeres for et samlet beløb omkring 300 mio. kr.

Møde på Hotel d’Angleterre

Foruden Helge Sander er rigmanden Lars Seier Christensen også en del af det konsortium, som ønsker Formel 1 til Danmark. Den sammenslutning afholder i dag torsdag kl.10.00 et større præstationsmøde om projektet på Hotel d’Angleterre.

Helge Sander mener at være kommet et markant skridt videre i planerne om at få Formel 1 til Danmark. Foto: Jens Dresling/Polfoto

Formel 1

Den danske bane

  • Måler 4,55 km med ni sving og går fra H.C. Andersens Boulevard ned mod Amager og derefter op mod Christiansborg.
  • Det er 1,2 km længere end bybanen i Monacos grandprix og omtrent samme afstand som Hockenheimring i Tyskland.
  • Det bredeste stykke på banen er 24,5 meter på Amager Boulevard, mens de smalleste passager bag politigården er under 12 meter.
  • København er nu sammen med London og New York en af de tre byer, som Formel 1-organisationen satser på at tilføje til kalenderen fra 2020.

»Det er et lukket møde – og de inviterede er investorer, sponsorer, politikere, embedsmænd, vigtige aktører som Visit Denmark, Wonderful Copenhagen, Tivoli, Royal Arena, Parken, Det Kongelige Teater, motorsportsfolk og et ambassadørkorps, som vi har samlet for at medvirke til den folkelige opbakning,« skriver Helge Sander.

Hverken regeringen eller Københavns Kommune har på nuværende tidspunkt meldt klart ud, om man ønsker at støtte projektet eller ej.

»Vi er gået ind og se på, om vi kan lave et konsortium af private aktører, så det er dem, der kommer til at bære hovedparten af finansieringen,« har Brian Mikkelsen tidligere udtalt til Jyllands-Posten.

»Vi skal have set nærmere på, hvordan et Formel 1-løb eventuelt kan afvikles, og hvordan det vil påvirke københavnernes dagligdag, før vi beslutter, om vi fra kommunens side kan støtte projektet,« sagde Frank Jensen i juli, da banens udseende blev afsløret. En bane, der er designet med hjælp fra Jan Magnussen, og som byder på strækninger hen over både Langebro, Knippelsbro og Amager Boulevard samt forbi Den Sorte Diamant.

Dansk bud på Formel 1-bane byder på skarpt sving ved Christian

Den eneste politiske modstand mod projektet, da banen blev offenlig kendt i juli, kom fra Enhedslistens Allan Mylius Thomsen i Københavns Kommune.

»København vil blive skåret midt over, og befolkningstætte områder som Christianshavn, Islands Brygge og det øvrige Amager vil blive lukket helt af. Indbyggerne vil være lukket inde i timevis og have svært ved at komme ud af bydelen. Det vil skabe store trafikale problemer, at man skærer to hovedfærdselsårer af, særligt H.C. Andersens Boulevard. Det virker ikke, som om man har tænkt den tanke til ende. Det synes jeg ikke, at man kan byde københavnerne,« sagde han.

Seriøse på højeste niveau

I september kom det frem via Sean Bratches, der er den kommercielle direktør for Formel 1-ejerne Liberty Media, at cirka 40 byer tilsammen havde vist interesse i at blive en del af Formel 1-kalenderen fra 2020. Det felt er nu som beskrevet skåret ned til London, New York og København, som Formel 1-organisationen satser på at gøre til en del af Formel 1-kalenderen. Der er aldrig tidligere blevet afholdt et officielt Formel 1-grandprix på dansk jord.

Formel 1-chef: 40 byer jagter muligheden for at blive Formel 1

»Den seneste udvikling viser, hvor godt og gennemseriøst et stykke arbejde der er blevet lavet fra dansk side. Formel 1-ledelsen har ikke råd til at fejle med denne nye satsning på flere gadeløb i storbyer. De er seriøse på højeste niveau, og det viser kvaliteten i det danske bud,« siger Jyllands-Postens Formel 1-ekspert Thomas Wulff.

Det har ikke været muligt for Jyllands-Posten at få en kommentar fra Helge Sander om den seneste udvikling i sagen.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her